Har jag rätt att se min mammas testamente

Vi är 3 syskon, kan mamma skriva en önskan om att min bror och syster ska dela på pengarna som kommit in sedan min syster sålt mammas lägenhet? Och att resterande som finns kvar efter hennes bortgång ska delas på 3.

Har jag rätt att se detta brev? Har fått veta detta på telefon idag.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar det som att dina syskon har sålt din mammas lägenhet medan hon är i livet. Om din mamma tilldelar dina syskon vinsten för lägenheten, utgör det förskott på arv, se 6 kap 1 § ärvdabalken. Detta gäller om inget speciellt är avtalat. Det framgår av ditt brev att resterande av din mammas kvarlåtenskap efter hennes bortgång ska fördelas lika mellan dig och dina syskon.

Arv

Barn ärver sina föräldrar med lika del, 2 kap 1 § ärvdabalken. Varje barn (bröstarvinge) har laglig rätt tillsamman hälften av sin del av arvet enligt 7 kap 1 § ärvdabalken. Det kallas för laglott. Vid ett senare arvsskifte ska den del av förskottet som dina syskon redan har fått räknas in vid fördelningen. Om det visar sig att de har fått så stor del av arvet att du inte kan få ut din laglott, kan du jämka testamentet. Det måste du göra inom ett år från den kommande bouppteckningen vid din mammas bortgång, 7 kap 4 § ärvdabalken.

Sammanfattning

Din mamma kan testamentera sin kvarlåtenskap mellan er på ett sätt som inte kränker er laglott. Beroende på hur omfattande din mammas förmögenhet är i övrigt kan det vara klokt att redan nu reda ut om det är ett orimligt stort förskott av arv som dina syskon har fått. Din mamma har ingen skyldighet att visa dig sitt testamente 10 kap 1 § ärvdabalken.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare