Har jag rätt att överklaga mitt avslag på begäran av uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer vid avslag?

Bestämmelser som blir aktuella i ert fall finns i utlänningslagen (UtlL). Det ska dock uppmärksammas att från och med 20 juli 2016 och tre år framöver, alltså till 19 juli 2019 gäller även en tillfällig utlänningslag parallellt. Denna lag anger strängare kriterier för att bevilja uppehållstillstånd.

Om Migrationsverket avslår din ansökan om uppehållstillstånd så kan du överklaga detta beslut. Om du väljer att överklaga får du stanna i Sverige under tiden som ditt ärende prövas i domstol.

Hur överklagar man?

Överklagan skickar du till Migrationsverket. Migrationsverket går igenom din överklagan för att se om beslutet ska ändras. Om Migrationsverket inte ser några skäl till att ändra ditt beslut så kommer detta att skickas vidare till Migrationsdomstolen.

Migrationsdomstolen kan välja att ändra beslutet eller att hålla med Migrationsverket. Det viktigaste om du ska överklaga är att komma ihåg att överklagan måste ske inom tre veckor från den dag då du tog del av beslutet, 14 kap 3 § UtlL. Ett överklagande ska vara skriftligt och skickas till Migrationsverket. I överklagandet ska det framgå vilket beslut man överklagar och grunden varför. Överklagandet ska också innehålla ärendenummer och dina kontaktuppgifter.

Om du väljer att inte överklaga, kommer ditt beslut att börja gälla tre veckor efter att du har tagit del av beslutet. Om du har skrivit under en nöjdförklaring, betyder detta att du har accepterat beslutet och du kan då inte överklaga det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny. Jag önskar dig ett stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare