FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt01/08/2019

Har jag rätt att neka den andre vårdnadshavaren barnets pass?

Hej

Jag och mitt barns pappa är separerade men har gemensam vårdnad om vår son. Jag har sonens pass hemma då han bor mest hos mig och är skriven hos mig enligt tingsrättsdom. Nu vill pappan ha passet för att åka utomlands med sonen (hans semestervecka) men han vägrar berätta vart dom ska åka eller hur länge dom ska vara borta. Har jag rätt att neka honom passet om han inte berättar för mig vart han ska åka med sonen eller måste jag bara "gilla läget" och ge honom det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågan är om du som mamma får neka pappan besittning av ert gemensamma barns pass på grund av pappans vägran att meddela plats och tid av utlandsresa.

Utgångspunkten vid gemensam vårdnad är att vårdnadshavarna fattar alla beslut rörande barnets personliga angelägenheter tillsammans (6 kap 13 § första stycket föräldrabalken). I praktiken innebär det att ena vårdnadshavaren (du) kan sätta stopp för den andres (pappans) beslut.

Utlandsresa med barn är en sådan angelägenhet som rör barnet. Den allmänna uppfattningen är att beslut gällande exempelvis kortare utlandsresor är att hänföra till den dagliga omsorgen och därför ska godtas av den andre föräldern. Eftersom du inte känner till längden på resan, får pappan inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse. Det krävs nämligen att båda två är överens ifall det är fråga om en längre utlandsresa. I ditt fall har du alltså rätt att neka pass såtillvida fadern inte berättar mer information om semesterresan.

Du kan även vända dig till familjerådgivningen i er kommun för att försöka bättra på kommunikationen.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare