Har jag rätt att ha tillgång till mitt källarförråd dygnet runt?

Hej, Jag bor i lägenhet och alla dörrar i byggnaden, förutom själva lägenheten, öppnas med en individuell elektronisk bricka. Hyresvärden låser dörrarna till källarförråden klockan 20.00 automatiskt varje kväll. Eftersom jag bor trångt och inte kan förvara vissa saker i lägenheten, vill jag kunna förvara dem i källaren och ha tillgång till dem dygnet runt. Jag undrar ifall hyresvärden (stort företag) har stöd av lagen att neka hyresgästerna tillgång till sin egendom mellan specifika tider? Kan jag kräva att antingen få dispens från begränsad tillgång till källarutrymmen, eller att de tar bort det helt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du har rätt att ha tillgång till källarförrådet dygnet runt och om svaret är jakande vilka rättsliga åtgärder du isåfall kan vidta för att få till stånd detta. Har jag tolkat din fråga fel så är du välkommen att ställa en på nytt där du med fördel kan klargöra den uppkomna situationen.

Tillämplig lag

I och med att du hyr en hyreslägenhet så är det 12 kap. JB, även kallad hyreslagen, som är tillämpligt i ditt fall (12 kap. 1 § JB). I det följande kommer jag därför att hänvisa till denna lag.

Som hyresgäst har man inte rätt till källarförrådet dygnet runt

Hyresvärden ska tillhandahålla en hyreslägenhet i ett sådant skick att den enligt allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbart (12 kap. 15 och 9 § JB). Vidare så är hyresvärden skyldig att tillgodose att hyreslägenheten uppfyller kravet på s.k. lägsta godtagbara standard  (12 kap. 18 a § första stycket JB). Med det avses bland annat att i hyreslägenheten ska det finnas förvaringsutrymmen och att det inom fastigheten (nödvändigtvis inte i lägenheten) ska det finnas tillgång till exv. källarförråd (12 kap. 18 a § sjätte och sjunde stycket JB). Det nämns således ingenstans hur många timmar på dygnet som du som hyresgäst ska ha rätt att ha tillgång till ett källarförråd. För att svara på din fråga så torde man kunna hitta vägledning i den allmänna uppfattningen i området där hyreslägenheten är belägen. Enkelt förklarat innebär detta att hyreslägenheten inte får skilja sig från genomsnittsstandarden i området; det ska med andra ord inte vara ovanligt att man som hyresgäst inte har tillgång till förrådsutrymmen dygnet runt.

Mig veterligen har de flesta hyresvärdar begränsningar vad gäller när på dygnet som hyresgästen får använda källarförråd. Med anledning härav ser jag inget problem med att hyresvärden begränsar tillgången till källarförrådet på det angivna sättet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare