Har jag rätt att göra ändringar på balkongen i min bostadsrätt?

Jag har en bostadsrätt med balkong. Får jag borra i betongplattan, betongtaket och i ytterväggar för att sätt upp vindskydd, blomlådor, ljuslyktor mm?

Måste jag ha styrelsens godkännande?

Kan styrelsen neka mig ovanstående?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om rättigheter att göra ändringar i en bostadsrätt finns i bostadsrättslagen 7 kap.

Vad har man rätt att göra med en bostadsrätt?

7 § listar vad du inte får göra utan styrelsens tillstånd. Detta är:

-Ingrepp i en bärande konstruktion,

-Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
-Annan väsentlig förändring av lägenheten.

Allt som inte är med på listan har du alltså rätt att göra. Så länge dina åtgärder inte faller in under någon av punkterna i listan får styrelsen inte neka dig tillstånd att göra det, såvida det inte är till påtaglig skada eller olägenhet för bostadsrättsföreningen.

Får jag borra i betongplattan, betongtaket och i ytterväggar för att sätt upp vindskydd, blomlådor, ljuslyktor mm?

Att borra på utsidan av själva byggnaden är inte säkert att det är tillåtet, då det kan uppkomma eventuella skador och du inte äger fasaden. Att sätta upp saker utanför själva balkongen kan också utgöra problem. Till exempel vindskydd kräver styrelsens godkännande. Även utstickande lyktor och blomlådor kan också kräva tillstånd, då bostadsrättsföreningen blir skyldig om något eller någon skadas om de skulle falla ner.

Kan styrelsen neka mig godkännande?

Vid alla åtgärder som kräver styrelsens godkännande har de också rätt att säga nej. Vid en åtgärd som inte skulle kräva godkännande kan de inte neka dig även om du frågar.

I ditt fall skulle jag rekommendera att du söker tillstånd hos styrelsen för samtliga åtgärder. Om de säger nej kan du istället fråga om mindre ingripande ombyggnationer, som att sätta blomlådorna på insidan av balkongräcket.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare