FrågaEKONOMIÖvrigt07/05/2022

Har jag rätt att få tillgång till ett sparkonto som står i min mammas namn?

Hej! Jag fyllde 18 för ett tag sedan. Nu är det så att eftersom min mamma öppnat mitt sparkonto i hennes namn kan jag varken se vad jag har på kontot och hon vägrar att ge mig pengar därifrån eller ens tillgång till kontot. Jag är orolig att hon tar mina pengar, och nyligen la hon in 1000 kronor som jag vann i en tävling på sparkontot trots att jag sa att jag inte ville! Nu är de 1000 kronorna låsta där och jag kan inte få tag i dem, men jag behöver dem till en grej. Är det rätt av henne att vägra tillgång mot mig eftersom kontot står i hennes namn? Kan jag på något sätt ta kontroll över kontot? Jag är som sagt rädd att hon tar pengar men det vet jag ju inte eftersom ja inte kan se summan! Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att jag förstår att det är en jobbig situation som din mamma har försatt dig i, framförallt som du behöver tillgång till de 1000 kronorna som du själv vann, och jag förstår att du är rädd att hon inte kommer att ge dig tillgång till kontot. Dessvärre finns det inget rättsligt stöd till att du får kontrollen över kontot, dock till att du återfår de 1000 kronorna. Nedan kommer jag gå igenom vad det beror på, framförallt finner vi svaren i Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva (GåvoL) och i Brottsbalken (BrB).

Sparkontot i din mammas namn

Om en förälder öppnar ett sparkonto i sitt eget namn disponerar hon helt och hållet över det själv, och behåller således kontrollen över kontot även då barnet, du, har fyllt 18. Det är således också hon som bestämmer när, och om, du ska få del av tillgångarna. Annat hade det varit om hon hade valt att direkt öppna ett konto i ditt namn utan att förbehålla sig rätt att förfoga över pengarna eller egendomen, så hade pengarna räknats som en fullbordad gåva (4 § GåvoL).

Dina 1000 kronor som hon la in på kontot

Om din mamma tog de 1000 kronorna som du vann i en tävling och la in det på sparkontot som står i hennes namn, utan att ha någon avsikt att varken ge dig tillgång till sparkontot eller återge de 1000 kronorna kan hon bedömas ha haft ett uppsåt att tillägna sig pengarna, d.v.s. behålla dem. Det skulle isåfall innebära en ekonomisk skada för dig. Därmed kan hon, genom att ha tagit pengarna ifrån dig och om hon saknar avsikt att ge tillbaka dem, ha gjort sig skyldig till stöld (8 kap. 1§ BrB). Det rör sig i sådana fall om en ringa stöld, eftersom värdet understiger 1 250 kr (NJA 2019 s. 951). Nu vet jag inte hur er relation ser ut, men jag kan förstå om du inte gärna vill anmäla din mamma. Eventuellt skulle dock kanske kunna hjälpa att göra henne uppmärksam på att hon inte har någon rätt att ta dina pengar och att det faktiskt utgör ett brott, för att hon ska återlämna dem.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och att du återfår dina pengar och får tillgång till bankkontot. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare