Har jag rätt att få tillbaka pengar av sambo efter husförsäljning där samtliga pengar lagts in på hens konto?

Jag sålde mitt hus tsm med sambon. Vi båda stod på huset och fick lika mycket pengar vid försäljning. Vi valde att föra över pengarna till hans konto. Men inte skrivit på något om att de är hans pengar. Utan vi förde endast över de till hans. Nu vill han inte ge mig pengarna som är mina längre och anser att det är hans. Har jag rätt att få tillbaka dom ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har rätt att få tillbaka några pengar eller inte beror lite på vad ni kommit överens om. Om saken skulle gå till domstol, det vill säga om du stämmer honom, kommer det hela hänga på vad du kan bevisa i frågan.

Om ni har fört över pengarna till din sambos konto med syftet att ni skulle dela lika på det, då har du också rätt att få tillbaka din andel. Ni har då träffat ett (muntligt) avtal om att hälften av pengarna egentligen är dina, även om ni valde att föra över allt till samma konto. Eftersom ni ingått ett slags avtal om detta har du också rätt till pengarna, enligt avtalet. Ett avtal behöver alltså inte vara skriftligt för att gälla. Även om ni inte muntligen har sagt rakt ut att hälften av pengarna är dina skulle detta kunna gälla ändå då det är underförstått. Om det var självklart för både din sambo och dig att ni endast valde att föra över pengarna till ett konto av smidighetsskäl men att hälften av pengarna egentligen var dina, då kan du också ha rätt att få tillbaka dem. Det beror med andra ord på omständigheterna i fallet och vad som har hänt mer exakt. En del saker kanske har sagts rakt ut medan andra saker varit underförstådda.

Oavsett om ni skulle ha ingått ett avtal muntligen eller om det var underförstått mellan er att du skulle få tillbaka din halva så kommer detta bli en fråga om vad som egentligen kan bevisas. Ett avtal måste som sagt inte vara skriftligt, men är mycket lättare ur bevissynpunkt. Om inte du kan bevisa att hälften av pengarna är dina trots att de befinner sig på din sambos konto kan det blir svårt att få tillbaka dem genom domstol, det vill säga om han vägrar betala tillbaka och du tvingas stämma honom. Även om du inte kan visa upp exempelvis ett filmklipp eller olika sms som handlar om pengarna så finns det dock en del omständigheter som talar till din fördel. Eftersom ni båda två stod på huset och har sålt detta "tillsammans" kan man också anta att ni borde dela på pengarna då det vanligtvis rör sig om förhållandevis stora summor. Om du i övrigt berättar en trovärdig historia kanske domstolen förstår att ni skulle dela på pengarna. I sådana fall måste din sambo istället bevisa varför ni INTE skulle dela på pengarna, vilket ju kan bli svårt. Ni har ju exempelvis inte skrivit något avtal eller liknande om att det skulle vara hans pengar, även om de förvaras på hans konto.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Hedvig JohanssonRådgivare