FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/06/2018

Har jag rätt att få tillbaka min deposition?

Hej!

Min förre hyresvärd vill inte betala åter deposition för mig pga skador och smuts i lägenheten. Jag träffades med hyresvärdens fru, vi gjorde besikting i hela lägenheten och hon ställde ingen krav för mig att göra någoting annat.

Efter nästan två månader upptäckte jag att jag fick inte tillbaka min deposition. När jag skrev till hyresvärden han sa till mig att den var smutig i hustet och tvättmaskin och diskmaskin var sönder.

Han sa även att han förlorade nästa hyresgäster pga smuts i huset och hustet står två månader tomt pga detta och jag borde betala för det....

Har hyresvärden i sådana fall en begränsat tid för att meddelna förre hyresgäster som eventuella skador osv och att han betalar inte hela deposiotionen tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Depositionsavtal
Ett depositionsavtal regleras civilrättsligt. Det innebär att det ni skrivit i kontraktet eller muntligt kommit överens om är det som gäller. Det finns alltså inget i lagen som säger att hyresvärden måste meddela hyresgästen inom en viss tid att den inte får tillbaka depositionen.

Har hyresvärden rätt att behålla depositionen?
Hyresvärden är den som ska bevisa att lägenheten eller saker i den har skadats. Att frun inte nämnde något vid besiktningen har ingen relevans så länge hyresvärden på annat sätt kan visa att du skadat lägenheten.

Du bör kontakta hyresvärden och be om bildbevis på smutsen och ett utlåtande från reparatör angående disk- och tvättmaskin. Skadorna ska inte bero på normalt slitage utan orsakats av dig som hyresgäst. Om hyresvärden inte kan bevisa att du orsakat lägenheten skador har du rätt att få tillbaka din deposition.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare