Har jag rätt att få en offentlig försvarare förordnad?

Hejsan! Jag har varit på förhör om misstanke samt blivit delgiven. Hade ingen advokat närvarande under förhöret.

Jag sitter nu och väntar på om åklagaren ska väcka åtal eller om det läggs ner.

Har jag någon rätt att få en advokat nu efterhand om förhöret eller måste jag vänta på om åtal skall väckas? Alltså om jag kan få en advokat tilldelad nu för att prata med eller måste jag kontakta en själv?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna som aktualiseras för frågan finns i rättegångsbalken (RB).

Du bör kontakta åklagaren och begära att det ska förordnas en offentlig försvarare för dig (21 kap. 3a § RB). Åklagaren kommer att skicka vidare din begäran till tingsrätten som fattar beslut om du får en offentlig försvarare eller inte (21 kap. 4 § RB). Om det gäller ett brott av enklare beskaffenhet får man ingen offentlig försvarare, i sådant fall får man själv kontakta en försvarsadvokat. När du kontaktar åklagaren är det viktigt att hänvisa till ditt K-nummer (polis) eller AM-nummer (åklagare).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare