Har jag rätt att avsluta ett hyreskontrakt på bestämd tid i förtid?

Jag har skrivit ett hyreskontrakt på bestämd tid ett år, ingen skriven uppsägningstid. Har jag rätt att avsluta kontraktet tidigare med 3 månaders uppsägningstid?

Lawline svarar

Hejsan!

Tillämplig lag; jordabalken.

Om ni har skrivit ett hyreskontrakt men ingen skriven uppsägningstid gäller 12kap. Eftersom hyreskontraktet har en bestämd tid på ett år så anses kontraktet ha ingåtts på bestämd tid, 12kap 3§ 2st. En hyreslägenheten som är uthyrd på bestämd tid kan sägas upp, men man måste beakta en 3 månaders uppsägningstid enligt 12kap 4§ 2st 3p. Uppsägningstiden ska räknas på så sätt att det ska upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, 12kap 5§. Med andra ord, om du vill säga upp det nu, så kommer det att sägas upp 30 april.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare