Har jag rätt att annullera en beställning på grund av dröjsmål?

Måttbeställde fönstermarkiser, som han trodde skulle levereras inom 3 veckor. Det har gått 8 veckor och han kan inte lova nån ny leveranstid. Skyller på Corona. Har jag rätt att utan kostnader annulera denna order?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du som privatperson beställt markiserna av en näringsidkare? Därför blir konsumentköplagens regler tillämpliga (1 § KKöpL).

Eftersom säljaren sagt att han trodde att markisen skulle levereras inom 3 veckor och det nu har gått 8 veckor så är säljaren i dröjsmål (9 § KKöpL). Du har därför rätt att dels hålla inne betalningen och dels kräva att säljaren fullgör köpet eller häver köpet (10 § KKöpL). Du har rätt att kräva att säljaren fullgör köpet, om det inte föreligger ett hinder som säljaren inte kan övervinna (12 § KKöpL). För att du ska få häva köpet krävs att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig (13 § KKöpL). Säljaren är mer än dubbelt så sen med leveransen som han först utlovade och man kan tänka sig att du är i stort behov av markiserna under sommarhalvåret. Min bedömning är därför att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig, vilket innebär att du har rätt att häva köpet. För att du ska kunna häva köpet krävs att du inom skälig tid meddelar säljaren att du vill häva köpet (15 § KKöpL).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare