Har jag några rättigheter när jag hyr svart?

Hej,

Jag bor svart och har gjort i två år. Jag undrar om jag har någon rättighet till bostaden då jag bott där så pass länge?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Andrahandsuthyrning utan hyresvärdens samtycke är förbjudet (12 kap. 39 § jordabalken). När ett sådant otillåtet hyrande pågått i mer än två år får andrahandshyrestagaren besittningsrätt till lägenheten (12 kap. 45 § jordabalken + 12 kap. 46 § jordabalken). Det innebär att du har rätt att bo kvar i lägenheten även om ditt hyreskontrakt blir uppsagd. Rättigheten gäller dock endast mot personen du hyr lägenheten av och inte mot dennes hyresvärd. Blir personen du hyr av uppsagd har du inte längre någon rätt till lägenheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare