Har jag någon rätt till min sambos lägenhet vid separation?

Hej. Jag o min sambo ska separera. Vi bor i en privat hyresrätt o det är min sambo som står på kontraktet. Jag o min 16-åringa dotter flyttade in i "hans" lägenhet. Vi har bott här i snart 2 år. Min dotter bor stadigvarande hos mig. Jag jobbar heltid o har en tillsvidareanställning, dvs ordnad ekonomi o inga betalningsanmärkningar.

Min fråga är; Har jag någon som helst rätt till lägenheten trots att jag inte finns med på kontraktet?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Lägenheten utgör inte samboegendom

Om du eller din sambo begär bodelning vid separationen ska enligt sambolagen er samboegendom delas lika mellan er. (8 § och 14 § SamboL). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag, t.ex. Möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Eftersom du skriver att du och din dotter flyttade in i "hans" lägenhet för två år sedan så tolkar jag det som att han redan hyrde lägenheten innan ni bestämde att ni skulle bli sambor. Om detta är fallet så är lägenheten inte förvärvad för din och din nuvarande sambos gemensamma användning. Lägenheten är därför inte samboegendom och ska inte ingå i bodelningen mellan er. (3 § SamboL)

Du kan ha rätt till lägenheten om du anses bäst behöva den

Det finns en tvingande undantagsregel i 22 § SamboL som säger att du kan ha rätt att överta hans hyresrätt (även fast den inte utgör samboegendom) om du anses bäst behöva bostaden. Eftersom ni inte har något gemensamt barn krävs det dock synnerliga skäl för att du ska anses bäst behöva lägenheten.

Synnerliga skäl innebär att det krävs riktigt starka skäl för att du ska ha rätt att överta över din sambos lägenhet. Att du har en dotter kan ses som ett skäl för att du behöver lägenheten bäst, då hon behöver stabilitet. Det i sig räcker dock tyvärr inte för att kravet på synnerliga skäl ska vara uppfyllt. Om du eller din sambo skulle ha dålig ekonomi och därför kunna få det svårt att hitta en ny bostad skulle det också kunna påverka vem som anses bäst behöva bostaden.

Eftersom ert samboförhållande endast har varat i knappt två år krävs det större skäl för att du ska få ta över lägenheten än om ni hade varit sambor i många fler år.

En helhetsbedömning krävs

Det är mycket svårt för mig att göra en fullständig bedömning av vem som kan anses bäst behöva lägenheten eftersom både ekonomiska och sociala omständigheter väger in och jag endast kan utgå från informationen i din fråga. Det måste göras en stor helhetsbedömning av alla era omständigheter för att kunna avgöra vem av er som bäst behöver bostaden. Men det kan alltså finnas en liten chans att du får rätt till lägenheten.

Hoppas det blev lite klarare vad som gäller vid separationen och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare