Har jag möjlighet att avstå från ett avtal jag tackat ja till?

Hej!

Jag är en student som har fått ett bostadserbjudande. Jag la in en intresseanmälan på flertalet bostäder och blev erbjuden en bostad som jag tackat ja till. På hemsidan och mailet stod det att ifall man tackar ja så räknas det som ett muntligt avtal. Jag har nu bestämt att jag inte vill flytta in. Har inte skrivit på ett kontrakt. Har jag möjlighet att avstå från att skriva på?

Tack för er hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln inom avtalsrätt är att avtal ska hållas

Som huvudregel inom svensk avtalsrätt gäller att avtal ska hållas. Enligt den grundläggande principen om avtalsbundenhet gäller att parter som ingått avtal (ex tackat ja) är skyldiga att fullfölja avtalet.

Att avtalet är muntligt påverkar som huvudregel inte avtalets giltighet eller din bundenhet. Att avtal ska hållas gäller såväl muntliga som skriftliga avtal.

Om bostaden är en bostadsrätt (lägenhet)

Om bostaden är en bostadsrätt så den räknas som lös egendom vilket påverkar reglerna för vad som gäller.

För lägenheter gäller därmed att löften om att köpa inte är bindande (6 kap 4 § bostadsrättslagen). För att avtalet ska vara giltigt finns alltså krav på att det ska vara skriftligt.

Du är därmed inte tvungen att köpa förrän ett giltigt skriftligt köpesavtal har skrivits.

Om bostaden är mark med tillhörande hus blir Jordabalken (JB) tillämplig lag

Om bostaden är mark med tillhörande hus räknas det som fast egendom och därmed blir Jordabalken (JB) tillämplig lag (1 kap 1 § JB).

I detta fall gäller att endast skriftliga avtal är giltiga (4 kap 1 § JB). Löfte att köpa fastighet är inte bindande. Du är därmed inte bunden av avtalet.

Hoppas att svaret var till hjälp!

Amila ZahirovicRådgivare