FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/08/2018

Har jag ingått i ett avtal med ett icke-existerande blufföretag via mejl?

Hej,

Jag fick ett mejl från ett "företag" som heter creativestreamhealthcare.com. "Företaget" ville erbjuda ett ICA present kort på 200 kr för endast 5 kr om man svarade på 3 enkla frågor. Jag gjorde det, angav hemadressen dit presentkortet skulle skickas och min hustrus email och telefon. På betalningssida skrollade jag ner och hittade en liten text att jag vid betalning skulle ingår en prenumerationstjänst som skulle kostar 375 kr/14 dagar, alltså 750 kr/mån. Jag betalade aldrig de 5 kronorna. Jag kollade sedan på ICAs hemsida, och jag var tydligen inte först med detta, då ICA varnar för bluff av detta slag. Jag försökt googla "företaget" men det fanns ingen information. Allt är en bluff. Min fråga är om jag har ingått ett avtal med ett med största säkerhet utländska bluffare. Jag har inte angett kreditkort uppgifter eller personuppgifter förutom ovannända.

Jag känner mig dum att ha nästan gått på detta då jag och min hustru är alltid väldigt noga med internet och spärrar nästan allt reklam. Detta meddelande fick jag till mig tjänstetelefon. Jag kan inte ser att konsumentverket tar upp detta på sin hemsida. Behöver jag vara orolig på något krav brev eller dylikt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har enligt min mening inte ingått i ett avtal överhuvudtaget. Enligt dig stod det på betalningssidan att det är genom betalning man ingår i premunerationsavtalet, vilket du inte genomfört. Därutöver så har ICA fastslagit att det rör sig om en bluff och att det utlovade presentkortet inte ens existerar. Du kan därmed aldrig bli tvungen att betala i ett sådant läge, eftersom motparten inte kommer uppfylla sin utlovade prestation - dvs, att ge dig ett presentkort.

Jag kan däremot inte svara på om du kommer få en faktura på posten eller inte; det är något som "företaget" avgör. Om det skulle ske ska du helt enkelt bestrida fakturan (skriftligen) och vägra betala. Skulle du få inkassokrav ska du också bestrida det, men mot inkassoföretaget.

Vidare information går att hitta på Konsumentverket angående telefonförsäljningar, men råden går även att applicera på din situation.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare
Vi använder Cookies
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats. För att anpassa dina cookie-inställningar, vänligen klicka på “Mer information”