FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/11/2018

Har jag informationsskyldighet om sonen mot hans pappa som inte har del i vårdnad eller umgänge?

Hej! Jag har en son på ca 2 år som jag har ensam vårdnad om. Hans pappa har inget umgänge och vill inte ha det heller. Har jag informationsskyldighet om sonen mot hans pappa? Eller finns det något som säger att jag bör informera? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Informationsskyldigheten som du hänvisar till gäller när ett barn bara bor hos en förälder och sen ska umgås med den andra föräldern. Då måste boendeföräldern ge information om barnet som kan vara bra för att umgänget med den andra föräldern (föräldrabalken 6 kap. 15 §). Då är det fråga om uppgifter om barnets hälsa, vad som är på gång i skolan, fritidsaktiviteter eller andra saker som är bra för att barnet och den andra föräldern ska kunna ha ett fungerande umgänge.

Eftersom pappan i det här fallet inte umgås med sonen och inte har del av vårdnaden, så har du inte någon plikt enligt lag att informera honom om något särskilt. Den skyldigheten gäller bara om pappan börjar engagera sig i vårdnaden eller börjar umgås med sonen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare