Har jag handlat som privatperson eller företag?

Hej,

Om det på en faktura står under fakturaadress:

Privatpersons namn

Företagets namn

Adress Nr

Postnr Postort

Kan man hävda att man köpt det som privatperson då, eller är det företaget som är köpare?

Med tanke på att för privatperson gäller konsumentköplagen men för företaget köplagen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har jag handlat som privatperson eller som företag?

Som utgångspunkt finns det definitioner i konsumentköplagen gällande om du ska räknas som privatperson eller näringsidkare (företag).

Om du handlar för ändamål utanför din verksamhet så räknas du som konsument (privatperson). Detta är till exempel om du ska köpa en soffa till ditt hem. (1 § 5 st konsumentköplagen).

Om du dock handlar för företagets ändamål så räknas du som näringsidkare. Detta är till exempel om du köper soffan för att ha den i receptionen till företaget. (1 § 6 st konsumentköplagen).

Sammanfattning

Jag har inte tillräckligt med information i frågan för att kunna avgöra om du handlat för ditt företag eller om du har handlat som privatperson, men jag har skrivit ovan vad som gäller. Att fakturan kommer hem till dig eller till ditt företag spelar inte roll, det viktiga är vad du har handlat och med vilket syfte.

Du är välkommen att komplettera frågan med mer information om vilken vara det är och omständigheterna i övrigt. Du kan även ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare