Har jag en laglig rätt att säga upp mitt hyreskontrakt och vad blir isåfall uppsägningstiden?

Hej,

Jag hyr för tillfället ett litet hus i andra hand. Har i avtalet skrivit på att jag ska hyra det minst 1 år vilket är till mitten på april 2021. Jag önskar nu bryta det avtalet och undrar om jag har laglig rätt att göra så? Har försökt läsa mig till vad som gäller och uppfattar det som att när man hyr i andra hand så har jag i mitt fall rätt att säga upp boendet med en månads uppsägningstid, stämmer det?

Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Har du rätt att säga upp hyresavtalet och vad blir isåfall uppsägningstiden?
Det finns i princip två olika lagar som reglerar hyresförhållanden av bostad. Det är lag om uthyrning av privat bostad eller 12 kap. jordabalken. Vilken av dessa som gäller kan jag inte ge dig ett klart svar på eftersom det beror lite på din situation. Jag kommer därför beskriva hur utfallen blir beroende på vilken lag som gäller.

12 kap. jordabalken
Denna lag reglerar bl.a. hyra av bostad i utbyte mot ersättning (12 kap. 1 § JB). Ett hyresavtal kan träffas både på obestämd och bestämd tid. Ditt avtal är på bestämd tid, dvs. på ett år (12 kap. 3 § andra stycket JB). Du har rätt att säga upp hyresavtalet i förtid. Eftersom din hyrestid är på ca ett år och du hyr en bostad, har du en uppsägningstid på tre månader (12 kap. 4 § andra stycket, tredje punkten JB). Du som hyresgäst av bostad har i övrigt alltid en rätt att säga upp hyresavtalet med tre månaders uppsägningstid (12 kap. 5 § första stycket JB).

Lag om uthyrning av egen bostad
Om din situation istället innefattar att en privatperson hyr ut sin egen bostad mot ersättning, men inte i samband med näringsverksamhet, så är istället lag om uthyrning av egen bostad aktuell. Om hyresvärden hyr ut flera bostäder tillämpas bara denna lag på den första uthyrningen (1 § lag om uthyrning av egen bostad).

Vad gäller ditt hyresavtal så har det fattats på bestämd tid, dvs. på ett år. Du som hyresgäst har rätt att säga upp hyresavtalet innan denna tidpunkt. Precis som du säger gäller isåfall en månads uppsägningstid (3 § lag om uthyrning av egen bostad).

Denna lag gäller dock inte om det är en hyresgäst som i sin tur hyr ut bostaden i andra hand (1 § lag om uthyrning av egen bostad). Enligt det du beskrivit ovan säger du att du hyr ett litet hus i andra hand. Om du med det menar att personen som du hyr huset inte är ägaren till huset, utan att uthyraren själv är en hyresgäst som också hyr huset fast i första hand, är denna lag inte tillämplig på din situation.

Sammanfattning
Svaret på din fråga blir således att du oavsett vilken lag som är tillämplig har en laglig rätt att säga upp ditt hyresavtal innan april 2021. Beroende på om du hyr bostaden av en privatperson, om denne hyr ut flera bostäder eller inte samt om du hyr huset i andra hand som beskrivet ovan, är din uppsägningstid antingen på en månad eller tre månader.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare