FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/09/2018

Har jag eller min sambo rätt att bo kvar i lägenheten vid en separation?

Hej.

Jag och min sambo håller på att gå isär efter ca 6månader där vi nu bott ihop i en lägenhet vi var på möte och påskrivning ihop för.

Enligt kvinnan vi skrev på för behövde bara mitt (nu ex) skriva på hyresavtalet och jag fick skriva på el avtal.

Mitt ex har nu sagt att jag har en viss tid på mig att ta mig ur lägenheten då hon ska byta bort den.

Jag undrar om det verkligen kan vara lagligt att hon får byta bort lägenheten och jag blir hemlös då vi varit på möte ihop för lägenheten och de har förtydligats att vi tog lägenheten för att bo ihop.

Dessutom har jag stått på el avtalet sedan inflytt.

Blir ju som sagt på grund av dessa omständigheter som det ser ut nu, helt hemlös och på gatan..

Därav undrar jag vad jag kan göra?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om fördelning av egendom vid en separation finns i Sambolagen (SamboL).

Du eller din före detta sambo kan begära bodelning
När ett samboförhållande tar slut, har både du och din sambo rätt att begära en så kallad bodelning (8 § SamboL). En bodelning innebär att de saker ni har, som är samboegendom, ska delas lika mellan er.

Till samboegendom hör gemensam bostad och gemensamt bohag (möbler, hushållsmaskiner etc.) som införskaffades i syfte att användas gemensamt (3 § SamboL). En hyresrätt som endast ena sambon innehar är gemensam bostad (5 § SamboL).

Lägenheten är samboegendom och ska delas mellan er
Vad jag förstår har lägenheten i fråga använts som er gemensamma bostad och ni skaffade den även för att bo i tillsammans. Min bedömning är därför att den är samboegendom. Eftersom den är samboegendom, ska den ingå i en bodelning om du eller din (före detta) sambo begär en sådan. Detta gäller trots att din sambo står ensam på kontraktet. Du eller din sambo kommer alltså få lägenheten på sin bodelningslott.

Normalt gäller att den som övertar bostaden (det vill säga får den på sin lott), ska ge den andra pengar eller annan samboegendom som svarar mot halva bostadens värde. Eftersom er bostad är en hyresrätt, får den dock inte ges ett värde på samma sätt som en köpelägenhet (12 kap 65 § Jordabalken). Det innebär att den av er som flyttar ut, troligtvis inte får någon kompensation på det viset.

Vem av er får bo kvar?
Den av er, som bäst behöver lägenheten, kommer få bo kvar i den (16 § SamboL). Ni har alltså som utgångspunkt lika stor rätt till lägenheten. Eftersom din sambo står på kontraktet, gäller dock att ett övertagande ska anses skäligt i förhållande till övriga omständigheter.

Om du eller din sambo har bäst rätt till lägenheten kan inte jag svara på utifrån de omständigheter som finns i frågan. Faktorer som normalt spelar in vid en sådan bedömning är dock om ni har barn som en av er ska ha ensam vårdnad om, eller om någon av er är väldigt beroende av att bo kvar på just den aktuella platsen. Hur enkelt en av er kan skaffa en ny bostad kan också ha viss betydelse.

Du kan själv tänka på dessa faktorer för att få en ungefärlig känsla för om du skulle kunna ha bäst rätt till bostaden eller inte, eftersom jag inte vet hur det ser ut i just ert fall.

Sammanfattning och råd
Lägenheten är samboegendom och ska ingå i en eventuell bodelning, trots att endast din sambo står på kontraktet. Den av er som är i bäst behov av bostaden kommer att få bo kvar. Det är dock en bedömning som inte jag kan göra. Din sambo kan inte byta bort lägenheten innan ni gjort upp om vem som ska bo kvar.

Det du först måste göra för att ha en chans att överta lägenheten är alltså att begära en bodelning. Därefter är det bästa om du och din före detta sambo själva kan komma överens om vem som ska bo kvar i lägenheten. Om ni inte kommer överens, kan ni ansöka om en bodelningsförättare hos tingsrätten. En bodelningsförrättare tar ett beslut om vad som ska ingå i bodelningen och hur det ska fördelas mellan er. Hen beslutar även vem som får bo kvar i lägenheten. Den av er som inte har bäst rätt till lägenheten, måste tyvärr flytta.

Hoppas du fått lite vägledning trots att jag inte kan ge ett säkert svar på vad som gäller i just ditt fall. Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare