Har hyresvärden rätt att veta vem som bor i lägenheten?

Har en hyresvärd rätt att veta vem eller vilka som bor i lägenheten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om hyresfrågor finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Inneboende
En hyresgäst har i regel rätt att utan särskilt tillstånd från hyresvärden ha inneboende i sin lägenhet. Det finns alltså inget krav på att underrätta hyresvärden eller något krav på dennes samtycke. Hyresvärden kan enbart motsätta sig att hyresgästen har en inneboende om detta kan medföra men för hyresvärden (12 kap. 41 § JB).

Om en inneboende skulle medföra men för hyresvärden kan hyresvärden ha rätt att säga upp kontraktet (12 kap. 42 § JB). Hyresgästen har dock rätt att vidta rättelse innan detta sker. Vid särskilt allvarligt men kan hyresvärden säga upp avtalet utan att hyresgästen givits möjlighet att vidta rättelse (12 kap. 43 § JB).

Upplåtelse i andra hand
En hyresgäst får inte hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand utan hyresvärdens samtycke (12 kap. 39 § JB). Till skillnad från vad som gäller vid inneboende krävs alltså hyresvärdens samtycke för upplåtelse av en lägenhet i andra hand. En otillåten uthyrning kan också leda till att hyresvärden kan säga upp avtalet (12 kap. 42 § JB).

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare