Har hyresvärden rätt att ta bilder och ha visning i min hyreslägenhet inför kommande försäljning?

Hej,

Jag hyr en lägenhet i andra hand och har ett tidsbegränsat avtal till februari 2018 (en månads uppsägningstid från båda parter). Ägaren till bostadsrätten ska nu sälja lägenheten, men har sagt (har det även skriftligt) att jag kan bo kvar till årsskiftet.

Ägaren vill komma in i lägenheten och ta bilder för visning samt eventuellt ha visning av lägenheten. Jag kommer att resa bort imorgon och vara bortrest i tre veckor. Jag vill inte att personer ska ha tillträde till lägenheten då jag är borta. Jag har meddelat ägaren detta och fick då svar att de skulle ta bilderna idag, vilket vi kom överens om. Jag fick sedan ett sms att det blir inställt från mäklarens och ägarens sida. Vad har jag för rätt att neka ägaren tillträde till lägenheten? Jag läste Jordabalken kap 12 §26 angående ägarens rätt till tillträde av lägenheten men har svårigheter att applicera detta till mitt fall. Alltså vilken rätt ägaren har att tillträda lägenheten utan mitt godkännande för att ta bilder och visning. Jag har erbjudit alternativ. Det första avbokade mäklaren och ägaren och nu är mitt erbjudande när jag kommer tillbaka vilket ägaren motsätter sig.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller att du som hyresgäst har total nyttjanderätt, dvs att du ensam disponerar över din hyreslägenhet. Det finns dock vissa undantag i 12 kap 26 § jordabalken, vilken du redan har hittat.

Ett av dessa undantag är att när lägenheten är ledig för uthyrning har hyresgästen en skyldighet att ge hyresvärd tillträde för visning av lägenheten på en lämplig tid. I ditt fall handlar det dock om försäljning av lägenheten. Då har det ansetts att hyresgästen inte är skyldig att ge tillträde för visning av lägenheten. Detta står tyvärr inte uttryckligen i lagtexten utan återfinns i diverse litteratur om ämnet. (se 12 kap 26 § jordabalken, här)

Min bedömning är därför att de inte har rätt att ta bilder och ha visning av lägenheten utan ditt godkännande. De hade möjlighet att göra det innan du reste, men då de ställde in det tillfället har du rätt att säga att de får vänta tills du kommit hem.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är det bara att höra av dig i kommentarsfältet här nedan. Känner du att du behöver mer kvalificerad hjälp är du varmt välkommen att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare