Har hyresvärden rätt att höja hyran efter badrumsrenovering?

Mycket liten toalett med badkar har ej renoverats golv eller väggar sen 1950 talet. Pga av handikapp måste badkar bort och golv och bägge måste göras om för att det inte ska bli vattenskador. De vill höja hyran till 900 mer i månaden. Har värden rätt att höja hyran

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring hyra finns i 12 kap. Jordabalken (1970:994).

Som hyresvärd är det tillåtet att höja hyran för hyresgäster så länge höjning är skälig. En hyreshöjning är skälig om den görs till en nivå som motsvarar liknande lägenheter på samma ort. I bedömningen tas hänsyn till lägenhetens standard, modernitet, var den är placerad och omgivningen. En renovering av lägenheten kan utgöra en omständighet som gör att en högre hyra kan anses vara skälig jämfört med tidigare (55 §). Hyresvärden har alltså rätt att höja hyran i ditt fall, men det är svårt för mig att säga om höjningen kan anses skälig.

Om du inte är nöjd med hyreshöjningen kan du ansöka till hyresnämnden om prövning av hyreshöjningens skälighet (55 § 1 st.). Prövningen sker då utifrån de kriterier som jag nämnde ovan. Klicka HÄR för mer information om en sådan prövning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare