Har hyresvärden rätt att hålla inne min deposition för skada som inte beror på mig?

Hej,

Jag har hyrt i andrahand av en person som hyrt ut sin bostadsrätt till mig. Jag har nu flyttat från bostadsrätten.

Jag betalade 10.000kr in deposition till personen.

Sista veckan jag bodde i hans lägenhet så blev det en skada i fasaden som tillhör föreningen.

Ett bord blåste i en storm som var in i fastighetens vägg.

Skadan är anmäld och jag har en dialog med mitt försäkringsbolag samt med ordförande i föreningen.

Han jag hyrde av säger att han vill behålla min deposition tills det är löst med föreningen. Men mitt försäkringsbolag trodde inte att han har rätt att behålla depositionen då jag inte har skadat hans egendom utan föreningens egendom.

Så min fråga till er är, har han rätt att innehålla min deposition tills ärendet är löst då det inte är mellan han och mig utan mig och föreningen?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller depositioner finns det inte jättemycket reglerat i lag utan det mesta utgår från vad som är avtalat mellan hyresvärden och hyresgästen.

När det gäller skador som uppstår på en uthyrd bostad så är hyresgästen skyldig att ersätta skador som uppkommit p.g.a. hyresgästens vållande eller genom dennes vårdslöshet eller om någon som tillhör hyresgästens hushåll eller är dennes gäst (12 kap. 24 § första stycket, jordabalk).

När det gäller skador som inte hyresgästen orsakat men som behöver fixas till snabbt för att inte värre skador ska uppstå så gäller istället att hyresgästen ska meddela hyresvärden om skadan. Om inte hyresgästen meddelar om sådant så kan denne bli ersättningsskyldig för skada som uppkommit p.g.a. att hyresgästen inte sade till direkt (12 kap. 24 § andra stycket, jordabalk).

På informationen jag fått från dig tolkar jag det som att hyresvärden blev informerad av dig i tid och att du gjort vad som rimligen kan begäras av dig. Du riskerar enligt min tolkning alltså inte att bli ersättningsskyldig enligt reglerna i jordabalken.

Dock kan inte jag svara på vad som gäller angående depositionen i ert fall, det beror som sagt på vad ni avtalat om. Jag skulle tro att det vanligaste gällande depositioner i såna här fall är att hyresvärden inte har rätt att hålla inne depositionen. Men som sagt, jag vet inte vad som gäller i ert specifika fall.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare