Har hyresgäst rätt att säga upp hyresavtalet före dess slutdatum?

Jag har en tjejkompis som hyr ett rum i andrahand.

Nu är saken den att hon har skrivit på kontrakt tills februari 2019, men hon vill alltså flytta ut I December 2018 eftersom att hon har fått en egen lägenhet.

Är det möjligt för hon att flytta ut tidigare?

Den som hyr ut rummet äger bostaden, Bostaden är inte i väldigt bra skick.

Ägaren har sagt att den ska byta ut spis, Frys men inget har hänt på 3 månader+

Hon har betalt November månad men måste hon alltså betala December också som en uppsägningsmånad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna utgångspunkter

Hyresförhållanden regleras generellt av 12 kap. jordabalken. Det finns emellertid en speciallag, lagen om uthyrning av egen bostad, som reglerar vissa specifika frågor avseende uthyrning av bostad, bland annat uppsägningstid. Enligt 12 kap. 5 § första stycket jordabalken gäller tre månaders uppsägningstid när hyresgästen säger upp hyresavtalet.

Uppsägningstid enligt lagen om uthyrning av egen bostad

För att lagen om uthyrning av egen bostad ska bli tillämplig krävs för det första att upplåtelsen är utanför näringsverksamhet, och för det andra att upplåtelsen inte sker för fritidsändamål, enligt 1 §. I din väns fall är således lagen tillämplig. Enligt 3 § andra stycket lagen om uthyrning av egen bostad framgår att hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen.

I förevarande fall

Det ovan redogjorda innebär att din vän har rätt att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid. Om din vän säger upp hyresavtalet denna månad, upphör det att gälla den 31 december. Din vän måste således även betala hyra för december månad, och kan flytta ut efter den 31 december 2018.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Michella Lina SaidRådgivare