Har halv-syskon rätt till laglott?

Frågan gäller en bortgången kvinna vems både föräldrar är död. Hon har inga barn. Kvinnan lämnad ett Testament upprättad av juristbyrå där hennes brors tre barn är arvingar. Finns ett halvsyster som vill har en del av arvet. Har halvsyster rätt till något? Som halvsystern nämns inte i testamenten är anses väl den avlidnes önskan att halvsyster ska inte ärva något. Avlidne kände till halvsystern.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag tolkar din fråga har kvinnan lämnat ett giltigt testamente som säger att kvarlåtenskapen (hennes egendom) ska gå till hennes brorsbarn. Hennes halvsyster försöker nu bestrida detta och ta del av arvet. Du undrar nu om detta är möjligt? För att ta reda på det vänder vi oss till ärvdabalken (ÄB).

När kan man kräva att få ta del av ett arv?

I Sverige finns något som heter laglott. Detta definieras i 7 kap. 1 ÄB som hälften av arvslotten, dvs. hälften av det som man skulle ha fått om inget testamente hade funnits. Laglotten kan inte testamenteras bort, och får inte kränkas. Med andra ord har man alltid rätt att få ut sin laglott (se 7 kap. 3 § ÄB).

Laglotten är den enda regeln som garanterar att man får ta del av ett arv. Har man inte rätt till laglott kan man inte kräva att få ta del av ett arv, så vida ingen egendom är direkt testamenterad till en.

Har halvsystern rätt till laglott?

Enligt 7 kap. 1 § ÄB är det endast bröstarvingar som har rätt till laglott. Bröstarvingar definieras enligt 2 kap. 1 § ÄB som ens barn, barnbarn, och så vidare i rakt nedåtgående led.

Halv-systern är således inte en bröstarvinge och har därmed inte rätt till laglott.

Sammanfattning.

Halvsystern är inte en bröstarvinge och har inte rätt till laglott. Därmed kan hon inte kräva att få ut något av arvet. I frånvaro av bröstarvingar ska arvet i sin helhet utgå enligt testamentet.

Jag hoppas att du har fått svar på dina funderingar. Om något är oklart eller en följdfråga skulle uppstå kan du alltid höra av dig direkt till mig via mejl. Du når mig på emil.szepesvari-burman@lawline.se.

Hälsningar,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare