FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/11/2018

Har grannen rätt att slänga över rötter på vår mark?

Vår granne har plöjt upp sin åker, rötterna som har kommit upp har han slängt över på vår mark.

Har han rätt till att göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om rättsförhållandet mellan grannar finns bl.a. i 3 kap. jordabalken (JB) och i 32 kap. miljöbalken (MB).

Det korta svaret på din fråga är nej, din granne får inte slänga över rötterna på din mark. I det följande utvecklas vilka bestämmelser som grannar har att följa enligt lag.

I jordabalken fastslås att grannar ska ta skälig hänsyn till varandra (3 kap. 1 § JB). Det innebär t.ex. att en fastighetsägare kan krävas på ersättning vid bristande hänsyn. I 3 kap. 3 § och 4 § JB föreskrivs vidare att en granne som har låtit utföra grävning eller liknande arbete på sin fastighet kan bli skyldig att ersätta skada och intrång på annans fastighet. Skadestånd kan då utgå enligt 32 kap. MB. Om din granne har slängt över rötter på er mark är grannen alltså skyldig att ombesörja bortforslandet av rötterna. Annars kan skadestånd utgå för er kostnad att själva forsla bort rötterna. Med hänsyn till grannsämjan skulle jag rekommendera att först lösa problemet mellan er grannar innan ni eventuellt påtalar rättsliga förpliktelser.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare