Har före detta sambo rätt till halva handpenningen som jag betalade?

Min FD sambo och jag är oense ,Vi har sålt huset jag har betalat hela handpenningen han vill ha 50% av den .Det tycker jag är osjäligt vi har bara haft huset i 2 år varit sambos i 5

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum och antaganden
Som jag förstår det har ni varit sambos i 5 år, men införskaffade huset för 2 år sedan. Jag utgår även från att ni inte har skrivit något samboavtal, då detta gör att ni får bestämma vem som ska få vad av er egendom själva och inte efter en lag.

Samboskap regleras i Sambolagen (2003:376).

Bodelning
När ett samboskap upphör (och det inte är för att parterna gifter sig med varandra) skall bodelning ske av samboegendom om en av samborna begär det, denna begäran måste göras inom ett år från att förhållandet tog slut (8 § Sambolagen).

Din före detta sambo har begärt bodelning antar jag eftersom han vill att ni skall dela på handpenningen.

Samboegendom
Egendom räknas endast som samboegendom om den köptes under tiden man var sambos samt att det skulle vara för gemensam användning (3 § Sambolagen). Undantag från detta är så kallad enskild egendom (4 § Sambolagen), och om det finns ett samboavtal (9 § Sambolagen).

I detta fallet har ni varit sambos i 5 år, ni har köpt detta huset för 2 år sedan. På grund av omständigheterna kommer jag anta att huset köptes i syfte att ni skulle bo där tillsammans. I sådana fall kommer huset att falla in under samboegendomen som erat gemensamma boende.

Fördelning av samboegendom
Värdet på samboegendomen, alltså er gemensamma bostad och bohag som införskaffats efter ni blev sambos, skall efter avdrag av skulder delas lika mellan er (14 § Sambolagen). Det spelar därmed ingen roll vem som har betalat för huset utan som före detta sambos har man rätt till hälften var.

Sammanfattning
Du kommer alltså inte kunna få mer än halva värdet av handpenningen om ni inte har ett samboavtal mellan er sen innan. Därmed har din före detta sambo rätt till det han begär. Däremot bör en bodelning göras för att få ut summan som ni skall dela på.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare