FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/04/2018

Har fadern rätt att tvinga barnen till umgänge?

Hej

det blir svårt att försöka fatta mig kort, detta "helvete" har pågått länge.

Är mormor till 2 tjejer 10 och 7 år, har dokument på att barnen bor hos mamman, men vissa dar/nätter hos pappan som har en ny kvinna.

Pappan kräver bl.a, halvtid med barnen, de har vid många tillfällen formligen slitits från mamman när i första hand den 7 åriga skrikigt; bett, gråtit och varit väldigt uppriven då hon hållits fast så mamman kunnat springa till bilen, där kommer mammans gråt.

Det här är en så smutsig och hemsk historia, men min fråga är, har pappan all rätt (som det har verkat hela tiden) att tvinga dessa barn speciellt den yngre att vistas hos honom. fast detta upprepas hela tiden, värst vid övernattningarna.

Mamman får detta svar av Familjerätt, advokat och socialen att så är det, de måste vara hos honom.

Är detta verkligen rimligt 2018 och man misshandlar barn på detta sätt, har fått till följd att flickorna är fruktansvärt osäkra mm. mamman har kontakt med psykolog för att orka.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om boende och barnets rätt till umgänge med föräldrarna regleras i föräldrabalken (FB).

Barnets rätt till umgänge
Barnet har rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor med (6 kap. 15 § första stycket FB). Det är alltså huvudsakligen barnen som ska ha rätt till umgänge med föräldern och inte föräldern som ska ha rätt till umgänge med barnen. Det finns varken någon plikt för barnen att umgås med föräldern eller någon absolut rätt för föräldern att umgås med barnen. Båda föräldrarna, oavsett om vårdnaden är gemensam eller inte, har ett gemensamt ansvar för att barnens behov av umgänge så långt som möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § andra stycket FB).

En förälder som inte får träffa sina barn kan föra talan om detta i domstol. Även socialnämnden får föra en sådan talan (6 kap 15 a § FB). Umgänget måste alltid bestämmas med hänsyn till barnets bästa och det görs alltid en individuell prövning. Särskild hänsyn måste bland annat tas till om det finns risk för övergrepp eller att barnet annars far illa. Det måste också beaktas barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna. (6 kap. 2 a § FB). Ibland är det inte i enlighet med barnets bästa att umgås med den förälder som barnet inte bor tillsammans med. Ifall att föräldern till exempel gjort sig skyldig till övergrepp mot barnen kan det vara bäst för barnen att inte ha något umgänge alls med den föräldern. Övergrepp innefattar bland annat misshandel.

Domstolen har även möjlighet att besluta om att umgänge med pappan ska ske i samband med socialnämnden (6 kap. 15 c § FB). Socialnämnden utser då en person som medverkar när barnen umgås med föräldern.

Reglering av boende
Det som jag beskrivit ovan om umgänge regleras dock inte om barnen bor växelvis hos båda föräldrarna. Om mamman och pappan i detta fall har gemensam vårdnad om barnen har domstolen möjlighet att besluta om vem av föräldrarna som barnen ska bo med, på talan av en av föräldrarna eller båda (6 kap. 14 a § FB). Även här måste hänsyn tas till barnets bästa (6 kap. 2 a § FB). Domstolen kan alltså besluta om att barnen ska bo växelvis hos båda föräldrarna, om detta är det bästa för barnen. Växelvis boende kräver dock bland annat att föräldrarna har en god samarbetsförmåga.

Sammanfattningsvis: Det är svårt för mig att avgöra om pappans agerande är ett sådant som innebär att barnen inte bör umgås med honom. Men om barnen utsätts för misshandel eller annars far illa kan det ibland vara bättre för barnen att inte ha något umgänge med föräldern som de inte bor tillsammans med.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare