Har ett universitet rätt att ta betalt för gamla tentasvar?

Hej!

Jag pluggar på ett universitet och har gjort det på olika institutioner. Innan varje tentamen brukar jag be om gamla tentor med svar och det brukar gå ganska ganska bra.

Nu har jag bytt institution (samma universitet dock) och när jag bad om gamla tentor med svar svarade tentamenadmin att man måste betala en avgift efter 9e sidan. Tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver 2kr/st. Om beställningen inte överstiger 9 sidor då kan man få det gratis per email.

När jag ifrågasätter varför man måste betala, då refererar institutionen till Avgiftsförordningen 16§. Jag kanske kan förstå att institutionen refererar till Avgiftsförordningen, men hur rimligt är det att ta så högt pris? En hel bunt A4 papper kostar 80-85 kr. Jag har för mig att jag läste någonstans att statliga aktörer inte kan tjäna pengar på medborgarna (jag kanske har fel) och eftersom universitet är en statlig aktör borde inte priserna var lägre?

Skulle ni kunna förklara om institutionen har ens rätt att ta ut avgiften? Varför gör inte andra institutioner då?

Mvh,

Nyfiken

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De gamla tentasvaren är allmänna handlingar som universitet måste lämna ut när du begär det. Universitetet ska ta ut en avgift för kopior av de gamla tentasvaren (15 § första stycket punkten 1 avgiftsförordningen).

Om din begäran gäller 10 sidor eller mer, så ska en avgift tas ut för kopior (16 § första stycket avgiftsförordningen). 10 sidor kostar 50 kronor. Därefter kostar varje sida 2 kronor (16 § andra stycket avgiftsförordningen).

Universitetet har alltså rätt att ta betalt när du begär ut de gamla tentasvaren. Vissa institutioner brukar lägga ut gamla tentasvar på kursens hemsida eller liknande. Då kostar det inget att ta del av dem.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare