FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/03/2019

Har ett barn rätt att avsäga sig sin förälder?

Hej.

Jag är 27år, mina föräldrar har varit gifta hela mitt liv.

Jag pratar inte med min pappa sedan 4år tillbaka, men jag är hos dom nästan varje dag.

Kan man avsäga sin pappa ifrån att vara min pappa ?

Ge min mamma vårdnaden helt alltså?

Som det är nu så vill jag inte ha något med han och göra, och den dagen han kommer gå bort så vill jag inte ärva något.

Låter ganska hårt men det är så jag känner nu, och det är bäst såhär.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna angående föräldraskap återfinns i Föräldrabalken (FB).

Din pappa har i enlighet med reglerna i 1 kap. FB blivit fastställd som din far. I och med att du är över 18 år, har din far ingen vårdnad över dig och man kan därför inte aktualisera reglerna i 6 kap. FB för att kunna ge din mor ensamvårdnad. För att ändra på faderskapet på papper krävs det att det går att bevisa att någon annan faktiskt är far till dig alternativt att du blir adopterad. Det finns inga andra regler i svensk rätt för att få andra föräldrar.

Det du kan göra vad gäller att du inte vill ha något arv från din pappa är att du skriftligen avsäger dig din arvsrätt i form av ett arvsavtal. Detta kan göras till viss del genom reglerna i Ärvdabalken (ÄB). Ett arvsavtal innebär att du skriftligen meddelar arvlåtaren att du inte vill ha din del av arvet, det vill säga att du avstår från din rätt till arv. I och med att du är bröstarvinge (barn) till din pappa så har du dock alltid rätt till din laglott, vilket fastställs i 17 kap. 2 § ÄB. För att laglotten ska kunna avtalas bort i arvsavtalet krävs det att du fått en skälig ersättning för det.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare