Har ett avtal ingåtts om den angivna acceptfristen löpt ut?

Nisse med systrar HB" skickar ett brev till "Bettan & Co AB" och frågar om "Nisse med systrar HB" kan köpa två lådcyklar av företaget som ska användas till att köra ut stylingprodukter till kunder i närområdet. Nisse säger att "Nisse med systrar HB" endast kan betala 8 000 kronor styck för cyklarna. "Bettan & Co AB" svarar då via e-mail att de cyklar de säljer kostar 9 500 kronor stycket och de kan inte gå under det priset. Bettan & Co vill ha besked inom en vecka. Nisse svarar inte, han funderar! Mailet blir liggande i två månader hos Nisse, det tar tid innan Nisse kan bestämma sig. När Nisse väl svarar så säger Nisse att han kan betala 9 000 kronor per cykel.

Red ut situationen och presentera lösningar med juridiska begrepp och lagrum. Vad händer om Bettan inte besvarar Nisses brev? Har företagen ingått ett avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar reglerna i avtalslagen (AvtL).

Vad krävs för att ett bindande avtal ska komma till stånd?

Ett bindande avtal sluts genom modellen om anbud och accept (1 kap. 1 § AvtL). Detta innebär att Nisse med systrar måste lämna ett anbud och Bettan & Co AB måste acceptera denna accept. I ditt exempel lämnar Nisse med systrar HB ett anbud som utgör ett erbjudande om att köpa lådcyklarna för 8 000 kr. För att ett avtal ska komma till stånd mellan parterna krävs att mottagaren Bettan & Co AB godkänner anbudet genom att lämna en accept till Nisse med systrar HB. Eftersom Bettan & Co AB avslog anbudet har alltså ett avtal inte kommit till stånd.

Vad händer om anbudsgivaren har lämnat en tidsfrist?

Anbudsgivaren har rätt att i sitt anbud ange hur länge erbjudandet gäller (1 kap. 2 § första stycket AvtL). Om anbudsgivaren har satt ut en viss tid för svaret så ska svaret ha kommit anbudsgivaren till handa inom denna tid. Detta innebär att Bettan & Co AB ska kunna ta del av meddelandet, dvs. läst eller på något annat sätt uppfattat meddelandet. De behöver alltså inte faktiskt ha tagit del av meddelandet. Ett meddelande som t.ex. ligger i mottagarens inkorg, eller på dennes skrivbord anses alltså ha kommit mottagaren till handa. I ditt exempel har Bettan & Co AB som sagt avslagit anbudet och i stället lämnat ett nytt anbud med en tidsfrist om vecka. Nisse med systrar HB måste alltså inom en vecka svara på om de vill köpa lådcyklarna för 9 500 kr. Om de inte gör det så är anbudet förfallen. I ditt exempel inkommer Nisse med systrar HB med ett svar två månader senare. Tidsfristen om en vecka har alltså löpt ut och inget avtal har kommit till stånd.

Vad händer om den angivna acceptfristen har löpt ut?

Ett meddelande som har kommit fram för sent, dvs. efter den angivna acceptfristen i anbudet är en oren accept (1 kap. 4 § första stycket AvtL). Nisse med systrar HB svarade efter två månader när tidsfristen endast var en vecka och har alltså lämnat en oren accept. En oren accept ska gälla såsom ett avslag i förening med nytt anbud. En oren accept utgör alltså ett nytt anbud, vilket det sedan är upp till den ursprungliga anbudsgivaren att acceptera eller avslå. Bettan & Co AB får alltså ta ställning till om de vill godta den orena accepten eller inte (1 kap. 6 § första stycket AvtL).

En anbudsgivare kan dock i vissa fall bli bunden av en oren accept. Om Nisse med systrar HB inte inser att svaret har kommit för sent och Bettan & Co AB inser detta. I en sådan situation måste Bettan & Co AB utan oskäligt uppehåll meddela Nisse med systrar HB om att svaret har kommit försent och är en oren accept (1 kap. 4 § andra stycket AvtL). Även om Nisse med systrar HB hade lämnat svar inom tidsfristen om en vecka så hade det varit en oren accept då den innebär en ändring i anbudet (1 kap. 6 § första stycket AvtL).

Mottagaren kan i vissa fall bli bunden av en oren accept

I ditt exempel innebär detta att Bettan & Co AB ändå kan bli bunden av den orena accepten om Nisse med systrar HB tror att de har lämnat svaret i tid och Bettan & Co AB inser att Nisse med systrar HB tror det. Det är upp till Bettan & Co AB att utan oskäligt uppehåll meddela Nisse med systrar HB om att svaret har kommit försent och är en oren accept (1 kap. 4 § andra stycket AvtL).

Sammanfattning

Nisse med systrar HB erbjudande utgör en oren accept, vilket betraktas som ett nytt anbud. Det är upp Bettan & Co AB att antingen avslå eller godkänna den orena accepten. I det fall Bettan & Co AB inte vill godta den orena accepten måste de utan oskäligt meddela Nisse med systrar HB härom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,
Adam RajabRådgivare