Har erkänt ett ringa narkotikabrott - när kommer myndigheterna kontakta mig?

Hej! Polisen grep mig på bar gärning för ca 3,5 månader sedan och de misstänkte mig för ringa narkotikabrott och jag erkände på plats. Borde jag inte få något papper hem om att jag är misstänkt för brott? Hur lång tid tar det innan jag får svar om min påföljd? Syns det i belastningsregistret innan jag har fått svar om påföljden?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Hur lång tid det tar beror på hur långt polisen, NFC och åklagaren har hunnit i sin handläggning av ditt ärende

Jag har lite svårt att uppfatta om du använt narkotika eller innehaft narkotika. Hur som helst kan dröjsmålet från polisen bero på att de väntar på analysresultat från Nationellt forensiskt centrum (NFC).

Hade du narkotika på dig tog troligtvis polisen narkotikan i beslag. Narkotikan skickar polisen sedan till NFC som gör en analys av narkotikan för att fastställa det exakta innehållet. Använde du istället narkotika borde polisen ha bett dig att lämna ett urinprov eller blodprov. Istället för att skicka narkotikan till NFC för analys kan polisen ha skickat provet till NFC för att fastställa exakt vilken narkotika du använt. När polisen fått ett svar från NFC bifogas svaret i ett förundersökningsprotokoll som polisen skickar vidare till Åklagarmyndigheten. I förundersökningsprotokollet finns även dokumenterat att du erkänt brottet. Jag gissar på att du sagt till polisen att du också godkänner ett bötesstraff i form av ett strafföreläggande, en sorts bötesstraff på faktura som skickas till dig på posten. När förundersökningen nått en åklagare på Åklagarmyndigheten tittar åklagaren på materialet i förundersökningsprotokollet och fattar beslut om du ska få ett brev med information om att du gjort dig skyldig till ringa narkotikabrott och där det också står att du ska betala en viss summa för brottet du begått. Hur lång tid det tar beror på hur långt polisen, NFC och åklagaren har hunnit i sin handläggning av ditt ärende.

Jag gissar på att polisen berättade för dig när de strax efter brottstillfället förhörde dig att du var misstänkt för brottet. Denna information finns antecknad i polisens utredning som du också har rätt att ta del av. Ett muntligt besked räcker och ett brev på posten som bara talar om att du är misstänkt för brott kommer du inte få. Som jag skrev ovan kan du däremot få ett strafföreläggande på posten som inte bara säger att du är misstänkt för brottet utan som säger att du har begått brottet.

Hur lång tid tar det innan jag får min påföljd?

Som jag skrivit ovan kommer straffet, ett bötesstraff i ett strafföreläggande, att nå dig via posten så fort som polisen och NFC är klara med sin utredning och åklagaren har hunnit fatta ett beslut om du kan straffas genom ett strafföreläggande (en slags bötesfaktura).

Syns det i belastningsregistret innan jag har fått svar om påföljden?

Nej, det syns efter att du godkänt strafföreläggandet (bötesfakturan) du fått på posten, se 3 § första punkten i lag (1998:620) om belastningsregister. Du godkänner genom att börja betala fakturan. Mer information kommer stå i brevet du får hem.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare