FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/11/2018

Har ena vårdnadshavaren rätt att flytta med barnen utan andra vårdnadshavarens samtycke?

Hej. Har gemensam vårdnad över mina barn, ett par tvillingar i treårsåldern. Mamman och jag är separerade sedan drygt ett år tillbaka och vi har skilda boenden. Vi bor i samma stad. Barnen bor ena veckan hos mig (pappa) och andra veckan hos mamma. Det arrangemanget har fungerat bra sedan vår separation. Det skall nämnas att barnen går i förskola här i Uppsala och de trivs väldigt bra där.Mamman har nu bestämt sig för att flytta till en annan stad som ligger ca en timme bort med bil. Hon utgår från att hon tar med sig barnen i flytten, dvs att barnen ska bo heltid hos henne. Min fråga är: har hon rätt att bara ta barnen när hon flyttar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad och boende finns i föräldrabalken (FB)

Eftersom ni har gemensam vårdnad måste ni ta beslut som är av ingripande betydelse för barnet tillsammans. Ingripande beslut är exempelvis beslut om barns boende och skola (6 kap. 11 samt 13 § FB).
Det innebär att vid gemensam vårdnad får inte en förälder flytta hur som helst med barnen utan den andra förälderns samtycke. I alla beslut som rör barns vårdnad, boende och umgänge ska vad som är det bästa för barnet vara avgörande för beslutet, vilket alltså även gäller i er situation.

Mitt råd till er är att kommunicera och försöka komma överens om en lösning som fungerar både för barnen och för er. Om ni inte kan komma överens skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med familjerättsmyndigheten i din kommun. Varje kommun ska nämligen erbjuda frivilliga samarbetssamtal för föräldrar som har svårt att komma överens över barnets vårdnad, boendet och umgänge. Genom samarbetssamtalen kan ni som föräldrar få stöd i att komma överens om frågor som rör era barn och kan även få hjälp att exempelvis träffa skriftligt avtal om hur ni ska lösa situationen. Vill du läsa mer om samarbetssamtalen, finner du den informationen här.

Jag hoppas du har fått hjälp med din fråga och du är välkommen att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare