Har en sambo rätt till del i den andra sambons företag vid bodelning?

Hej! Sambo sedan många år tillbaka med gemensamma barn och nu bodelning, Han har ett aktiebolag sedan 3 år tillbaka. Hon har aldrig arbetat där och inga gemensamma pengar ingick i firman. Startkapitalet kom från banken (lån). Har hon rätt att få någonting av aktiebolaget? Av vinsten, bilarna, sågar eller kojor? (Bolaget är ett skogsföretag.)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en bodelning vid ett samboförhållande ingår endast samboegendom (8 § SamboL). Det som räknas som samboegendom är sambors gemensamma bostads och bohag, det vill säga tillbehör till bostaden, under vissa villkor (3 § SamboL). Då ett aktiebolag varken är bostad eller tillbehör till bostad utgör aktiebolaget inte samboegendom. Därför har hon inte heller någon rätt till aktiebolaget eller dess vinst genom en bodelning. Jag förstår din fråga som att bilarna och resterande uppräknade föremål även ägs av aktiebolaget. Så länge aktiebolaget äger dessa föremål har hon ingen rätt till dessa heller.

Hade det rört sig om en bodelning efter ett äktenskap hade det sett annorlunda ut än när det gäller ett samboförhållande, då även makarnas övriga tillgångar normalt sett ingår i en bodelning.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare