Har en säljare blivit bunden om till följd av annons på blocket och ett telefonsamtal?

Hej! Jag ringde på en annons på Blocket igår eftermiddag/kväll angående en bil. Jag frågade vad hon skulle kunna gå ner till i pris, hon skrev 10.000kr och därefter ringde hon upp mig. Vi kom överens om att vi skulle ses dagen efter (dvs idag) och att hon kunde ses efter kl 16. Jag sa att det blir toppen för jag blir ledig efter kl 15.

3 timmar senare får jag ett sms om att bilen är såld.

Jag vill gå vidare med det här.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att att ett erbjudande ska anses vara ett bindande anbud måste det vara tillräckligt preciserat för att kunna ligga till grund för ett avtal samt utvisa anbudsgivarens (i det här fallet annonsören på blocket) vilja att bli rättsligt bunden. I ditt fall är hennes svar på vilket pris hon skulle kunna gå ned till inte tillräckligt för att anse som att ett bindande anbud har uppstått.

Angående att ni skulle ses har inte heller något bindande anbud givits, eftersom utifrån vad du har angivit diskuterade ni inte vidare om pris eller liknande över telefon. Och om ni gjorde det måste ett muntligt anbud accepteras omedelbart (se 3 § 2 stycket avtalslagen), annars är det inte bindande för anbudsgivaren. Eftersom de rör sig om ett muntligt samtal finns det också svårigheter som gör att bevisläget är försämrat. Det kan alltså vara svårt för dig att bevisa om och vad ni egentligen kom överens om.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare