FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/05/2019

Har en rik partner rätt till mer vid bodelning

Vi har problem i relationen sedan 1år tillbaka . Vi lever ihop sedan 35 år och uppgångar o fall har vi ju genomlidit förut . Vi står bägge två på vårat huslån . För en månad sedan kom ett papper från tingsrätten att han ville ha bodelning . Han ville att jag skulle skriva på papper att han slulle stå som ensam ägare på huset . Han ville dessutom ha alla inventarier . Bil och en av sönerna ( 2 under 18)

Detta blev chockartat eftersom han inte sagt något . Jag skrev förstås inte på något . Han hävdar att han står för mer kostnader och är därmed berättigad . Han får ut tre gånger så mycket än mig men ska det verkligen få styra ? Vi har bostadslån på 6600 och el på 1500 /mån . Han vägrar samarbeta , vägrar diskutera ekonomisk upplägg .

Han betalar 1800 kr mer än mig .

Mvh fattig Undersköterska i helvetet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nu står det inte huruvida ni varit gifta eller sambor så jag tar höjd för båda eventualiteter.

Jag antar att ni är gemensamma ägare. Eftersom han vill stå ensam som ägare låter det som att ni faktiskt står som ägare båda två. Om ni båda står som ägare har han ingen rätt att kräva att du ska skriva över hälften på honom. Detta gäller oavsett om ni är sambor eller gifta. Han har absolut ingen rätt att tvinga dig till att ge honom mer av det ni äger tillsammans för att han tjänar mer pengar.

Om ni är sambor och förvärvat huset gemensamt så är det samboegendom och ska delas lika mellan er efter det att parternas skulder dragits av enligt sambolagen (SamboL) 14 §. Detsamma gäller för erat bohag. Det som kan vara skillnaden när man varit sambor är huruvida bohaget förvärvats gemensamt under samboförhållandet. Alltså, allt ni köpt och förvärvat för det gemensamma hemmet under tiden ni varit sambor räknas som samboegendom enligt SamboL 3 §. Undantaget finns i SamboL 4 § och handlar om enskild egendom. Däremot har ni varit tillsammans så länge så det torde finns ytterst lite i ert hem som inte är införskaffat för gemensamt bruk. Man gör dock större skillnad på vad som köpts än vid ett äktenskap. Det som är samboegendom och ska tas med i bodelning är alltså bostad och bohag.

Har ni varit gifta så ska allt giftorättsgods som inte är enskild egendom in i bodelningen. Här gör man ingen skillnad på vad som införskaffats innan äktenskapet eller under det eller vad det är för något. Vid bodelningen drar båda parter bort skulder och fördelar resterande medel lika mellan parterna enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 11 kap. 3 §. Det innefattar möbler, inredning m.m. men även t ex sparade pengar, fritidsfastigheter, ja allt egentligen. Här ska man snarare tänka att det som ska anses undantaget en bodelning är det som är enskild egendom enligt ÄktB 7 kap. 2-3 §§. Även fordon ska tas med i beräkningen.

Om du har svårt att tillvarata dina rättigheter i denna fråga kan du ansöka om en bodelningsförrättare vid tingsrätten som sköter detta. Ansökan kostar 900 kr.

Alternativt kan du såklart anlita ett juridiskt ombud. Det kanske kostar någon tusenlapp men i slutändan kan det ändå vara värt det för att se till att du landar på fötterna och slipper bråka ensam.

Hoppas du fått hjälp på vägen och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare