Har en medlem i en bostadsrättsförening rätt att ta del av bokföringen?

Har en medlem i en BRF rätt att se bokföringen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag för din fråga är främst Tryckfrihetsförordningen (TF) och Bokföringslagen (BFL).

Det korta svaret på din fråga, är att nej det finns ingen allmän rätt för medlemmarna i en bostadsrättsförening att ta del av bokföringen. Dock kan det stå något annat i stadgarna för den specifika föreningen, så mitt tips är därför att fråga föreningen om vad som står i stadgarna och om de vill låta dig se bokföringen.

Varför man inte har en allmän rätt att ta del av bokföringen är främst, som jag har förstått det, på grund av att bokföringen i en bostadsrättsförening inte är en allmän handling och därför inte omfattas av offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen innebär att alla har rätt att ta del av allmänna handlingar som är offentliga (2 kap. 1 § TF). Men för detta krävs det att handlingen är upprättad av eller inkommen hos en myndighet och att den förvaras hos en sådan (2 kap. 4 § TF). Vilket inte är fallet in den här situationen, då en bostadsrättsförening inte är en myndighet.

Däremot är årsredovisning en offentlig handling (eftersom den skickas in till Bolagsverket som är en myndighet) och kan därför tas del av (6 kap. 1-2 § BFL). Du kan även vända dig till revisorn och revisionsberättelsen om en sådan finns.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare