Har en kund rätt att ställa krav på en specificerad faktura av en näringsidkare efter avslutad tjänst och betalning?

Vi driver en mindre byggfirma. Hos en kund har vi genomfört en större renovering, med olika hantverkare inblandade. Efter varje vecka har vi fakturerat för vad den veckan har kostat, sammanställt en excel fil med materialkostnader och timmar som arbetats, typ 40timmar samt matrial 5000, samt vart materialet har köpts. Om vi har haft några stora inköp har kunden frågat vad det var som kostat pengar, och vi svarat.

Efter att excel filen, med man timmar och matrial kostnad skickats till kund, har kunden betalat. Dessutom har kunden varit på byggplatsen nästan dagligen och tittat på vad som gjorts.

Så pågick det i nästan 5månader. I slutet på december gjordes en slutbesiktning tillsammans med kunden. I början på januari betalades sista slutfakturan. Nu 3 veckor senare, alla fakturor är betalda, så kommer kunden och säger att han vill ha en specificerad faktura från när jobbet började och vad som gjordes i varje vecka på den veckofaktoreringen, är det rimligt?

Då kunde väl kunden ha sagt det från början att han ville ha mer utförligt än vad som var specad på excel filen han fick, och kunden har varje vecka godkänt och betalat sina fakturor. Det här bli ett jättejobb för oss att rodda i, om det är så att vi är skyldiga att göra det efteråt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag och de regler som blir aktuella för din fråga beror på vem er kund är, om det är så att ni erhållit era tjänster till en konsument, alltså en privat person utanför näringsverksamhet, eller en annan näringsidkare. Jag kan inte helt utläsa detta i din beskrivning, med eftersom du skriver att ni är en mindre byggfirma, tolkar jag det som att det är till en konsument som ni har utfört arbete åt. Det innebär att de regler som blir aktuella för din fråga finns i Konsumenttjänstlagen.

Specificerad faktura
Av 40 § Konsumenttjänstlagen framgår att en näringsidkare är skyldig att ta fram en specificerad faktura gällande tjänsten på konsumentens begäran. Det innebär att det finns en lagstadgad rätt för konsumenter att begära en sådan specificerad räkning som gör det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. Det ska då även framgå av denna räkning hur priset har beräknats om det inte är ett fast pris. Det betyder att din kund faktiskt har en rätt att begära en sådan specificerad faktura av er som näringsidkare.

Denna rätt förutsätter dock att konsumenten begär denna specificerade faktura vid en rimlig tidpunkt. En konsument kan nämligen inte vara helt passiv, och sedan begära ut en sådan specificerad faktura. Detta framgår dock inte uttryckligen av lagtexten i 40 § Konsumenttjänstlagen, utan diskussion av detta framgår av förarbetena till denna bestämmelse. I förarbetena sägs att en begäran av en specificerad räkning bör göras i rimlig tid före avtalad förfallodag för betalning. Det är nämligen så att konsumenten har vid begäran av specificerad räkning rätt att först betala när konsumenten mottagit denna specificerade räkning.

För att återkoppla till din situation, så blir det därmed en bedömningsfråga om er kund kan anses ha inkommit med begäran av en specificerad faktura i tid. Vad jag förstår, utifrån det du beskriver, så har denna begäran först kommit 3 veckor efter avslutad tjänst och när kunden har betalat alla sina fakturor för ert arbete. Enligt det som nämns i förarbetena skulle denna begäran ha ställts innan sista fakturans förfallodag inträffat, vilket alltså inte har skett. Jag anser därför att kunden inte kan tänkas ha ställt sin begäran av denna specificerade faktura i tid, utan har väntat för länge med denna begäran.

Sammanfattning och rekommendation
En konsument har enligt Konsumenttjänstlagen rätt att begära en specificerad faktura av näringsidkaren, där det mer detaljerat framgår arbetets art, omfattning och detaljerade priser. Denna rätt förutsätter dock att begäran görs i rätt tid. Rätt tid är en bedömningsfråga, och framgår inte klart och tydligt av vare sig lagtexten eller förarbetena när denna tidpunkt infaller. Men det framgår av förarbetena till regeln att det i alla fall bör vara innan bestämd förfallodag för betalning för arbetet. Er kund har gjort denna begäran efter förfallodagen, när kunden dessutom har betalat alla fakturor för det arbete ni har gjort. Kunden kan därmed med stor sannolikhet inte tänkas ha gjort sin begäran om specificerad faktura i tid, och har därmed förlorat denna rätt till en mer specificerad faktura.

Även om ni inte behöver ställa en specificerad faktura till kunden, så rekommenderar jag dig att ni pratar med kunden om varför hen vill ha en sådan faktura. Kunden kanske har en fråga om något specifikt angående arbetet, som ni kanske kan besvara på annat sätt.

Jag hoppas att jag har tolkat din fråga rätt, och att du har fått din fråga besvarad. Om jag har tolkat omständigheterna fel, eller om du har en följdfråga till mitt svar, får du gärna skicka ett mail till mig på adressen: hilma.nilsson@lawline.se.

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare