Har en konsument hävningsrätt för mobilskal som kommit bort i leveransen?

Hej!

Jag köpte ett mobilskal på internet av Fyndiq 14/2-18. Jag såg sedan att jag glömt skriva "c/o" i leveransadressen vilket gjort att jag paketet inte kunde levereras. Jag kontaktade Fyndiq och dom sa att dom skulle skicka paketet igen så fort dom fått tillbaka det i retur. Sedan har jag inte hört något mer och dom gångerna jag har hört av mig har dom inte fått tillbaka paketet i retur. Nu har det gått två månader utan att jag har fått mobilskalet som jag har betalat för. Jag vill därför häva mitt köp. Enligt Fyndiq får jag inte det eftersom det i deras avtal står att "Konsumenten svarar för all information som Konsumenten uppger till Fyndiq i samband med köp, exempelvis uppgifter om leveransadress. Fyndiq eller berörd Butik svarar inte för eventuella problem (såsom utebliven leverans eller återbetalning) som kan uppstå på grund av felaktig eller bristfällig information till Fyndiq." Jag förstår att paketet inte kunde lämnas ut eftersom jag inte angivit en fullständig adress. Jag anser dock inte att det är mitt fel om posten (eller vilken leverantör dom nu har) helt har slarvat bort paketet. Därför hävdar jag att jag ändå borde kunna häva köpet eftersom det är Fyndiq som ska stå för risken fram tills den är överlämnad till mig som kund, enligt 8§ 2 st Konsumentköplagen. Jag anser att deras vilkor är till nackdel för mig i jämförelse med bestämelserna i konsumentköplagen och bör därför vara utan verkan (3§ KKöpl). Hur ser ni på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag bara nämna att lagstiftning enbart är tillämplig i näringsidkar- och konsumentsituationer i den mån ett avtal inte finns som reglerar situationen eller om det finns ett avtal som reglerar situationen men gör det på ett sätt som är till nackdel för konsumenten. I ditt fall finns ett avtal på Fyndiqs hemsida och min uppgift är att klargöra för dig vad som egentligen gäller.

Konsumentköplagen eller lag[2005:59] om distansavtal och avtal utanför säljarens affärsställe?

I leveransvillkoren på Fyndiqs hemsida framgår det precis som du säger att de inte ansvarar för konsekvenser som uppstår på grund av att du som kund lämnat felaktig information. Vidare står det även att du som konsument ska stå för de extrakostnader som kan uppstå i samband med den felaktiga eller bristfälliga informationen, vilket enligt deras avtal skulle innebära att du får ansvara för att ditt mobilskal försvunnit om mobilskalet nu hamnat hos någon annan.

I din situation är det inte konsumentköplagen som är tillämplig i första hand eftersom det inte rör sig om ett fysiskt köp i en affär eller liknande. När det rör sig om köp som görs på "annan plats än säljarens affärsställe", d.v.s över internet är en annan lag tillämplig som heter "lag [2005:59] om distansavtal och avtal utanför affärslokaler". Dock gäller det på samma sätt här att avtalsvillkor som är till nackdel för dig som konsument är utan verkan om det inte står annat i lagen. Det är en tvingande bestämmelse och gäller alltså oavsett om ett avtal finns som reglerar situationen.

Lagen gäller emellertid inte om dina sammanlagda kostnader för mobilskalet, inkl frakt är mindre än 400 kr [2 kap. 1 § tredje stycket]. Dessutom reglerar lagen främst situationer då konsumenten redan fått produkten och vill reklamera den eller liknande, vilket inte är din situation eftersom du inte ens fått varan.

Trots detta är du inte helt rättslös ändå. Det finns möjlighet att tillämpa konsumentköplagen som du tidigare nämnde i din fråga eftersom den reglerar situationer där en näringsidkare [Fyndiq] sålt lösa saker [mobilskalet] till en konsument [dig] [1 § KKL]. Konsumentköplagen innebär bl.a. att Fyndiq inte får ha avtalsvillkor som är till nackdel för dig som konsument, om inte något annat anges i lagen. Denna bestämmelse är tvingande vilket innebär att den gäller oavsett om ett avtal reglerar situationen eller inte. Fyndiq får givetvis avtala om bättre villkor för konsumenten, men inte sämre än vad konsumentköplagen anger [3 § KKL]. I förarbeten till lagen framgår det att inte alla bestämmelser i konsumentköplagen är tvingande och att näringsidkaren har tillåtelse att avtala om annat. Exempelvis är det tillåtet att Fyndiq har bestämt att du som konsument ska stå för kostnaderna som uppstår innan varans avlämnande, typ frakt [7 § KKL].

Dröjsmålet hos Fyndiq

När det gäller dröjsmål så anses säljaren vara i dröjsmål redan efter 30 dagar [5 § KKL]. Dock anses bara dröjsmål på säljarens sida föreligga om det beror på förhållanden som inte är att hänföra till konsumenten, och eftersom du givit felaktig information går det därför att diskutera om Fyndiq ens kan ses som att de varit i dröjsmål enligt konsumentköplagen [9§ KKL]. Samtidigt anger Fyndiqs avtal att en konsument ska få en produkt senast fem dagar från att orderbekräftelsen skickats till konsumenten. Ordern ska behandlas på max 24 h efter beställd produkt. Eftersom avtal gäller före lagen finns alltså ett dröjsmål av produkten eftersom du väntat i ca två månader nu.

Vad innebär dröjsmålet för dig?

Utgången kan bli väldigt olika. Det är sant att Fyndiq har varit i dröjsmål och då har du rätt att kräva att Fyndiq fullgör köpet inom en rimlig tid, alternativt att du häver köpet. Fyndiq ska alltid ha möjlighet att åtgärda förseningen på egen hand inom rimlig tid innan hävning kan begäras [Fyndiqs avtal]. Problematiken i din situation är att du är anledningen till att dröjsmålet uppstått och inte ens konsumentköplagen talar till fördel för den konsument som själv skapat dröjsmålet hos säljaren. Givetvis kan man ta in i bedömningen att du kontaktade och uppmanade dem om att felaktig adress angivits och på så vis rättat din information rätt kort tid efter så som jag förstår det. Om mobilskalet inte var skickat redan då, finns det en möjlighet att betrakta det som att du gav dem rätt information och att deras dröjsmål är orimligt nu när det vet rätt information och att du därmed kan kräva att de fullgör köpet alternativt att de avhjälper problemet på annat sätt. Annorlunda blir det om mobilskalet redan var ivägskickat när du rättade din information om adressen, eftersom skadan då redan var skedd och om mobilskalet försvunnit och inte kommit tillbaka till Fyndiq igen spelar det tyvärr ingen roll att du rättade din information. Du bär fortfarande ansvaret för dröjsmålet.

Däremot har du fortfarande en rätt att få mobilskalet oberoende om din information nådde fram i rätt tid eller inte. Enligt Fyndiqs avtal framgår det att de inte ansvarar för transportrisken, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transporten till dig, utan det gör den butiken som skickat produkten. Det är således främst dem du ska vända dig till med ditt anspråk om att få ditt mobilskal.

Min slutgiltiga bedömning

Utefter den informationen du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag en bedömning att du kan häva köpet, men det är först efter att Fyndiq fått möjlighet att åtgärda felet på egen hand inom rimlig tid, antingen genom återbetalning eller genom att skicka ett nytt mobilskal. Om de inte vill göra detta har du rätt att häva köpet. Ett hävande av köpet innebär att prestationerna ska återgå, vilket innebär att du ska få pengarna tillbaka samtidigt som de ska få mobilskalet tillbaka. Eftersom du aldrig fått mobilskalet blir det problematiskt att låta prestationerna återgå, men för att lösa detta tycker jag du ska vända dig till butiken som skickade mobilskalet och begära att de sänder ett nytt mobilskal till Fyndiq, så att det kan räknas som att du givit tillbaka mobilskalet. Eftersom butiken bär ansvaret för om en vara försvinner i transporten enligt Fyndiqs avtal är det deras skyldighet att göra detta. När detta är gjort har prestationerna återgått och därmed är situationen löst.

Hoppas detta var svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig igen om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare