Har en kommunal skola rätt att genomsöka ett elevskåp?

Hej, min dotter som går i första klass har skåp i skolan. Där kan hon kan förvara ytterkläder, väska och annat. Från början har ledningen på skolan informerat om att elever i lågstadiet inte får låsa sina skåp. Men när det upptäcktes att andra elever var och rotade i skåpen så gjorde en mentor undantag och tillät lås. Nu skulle barnen byta skåp och då var plötsligt vår dotters lås spårlöst försvunnet. Hon har lämnat en extra nyckel i skolan men det är oklart om denna använts för att öppna låset eller om det klippts upp, låset har nämligen inte återfunnits ännu. Får skolan öppna ett låst elevskåp hur som helst utan anledning, även om de har nyckel? Får skolan klippa upp låset utan anledning, även om vår dotter satt lås på skåpet trots skolans förbud? Vem är ersättningsskyldig om något försvinner ur elevskåpen, tex en jacka, när de är olåsta? Får skolan verkligen förbjuda användning av lås på skåpen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din dotter disponerar ett av skolan ägt skåp s.k. elevskåp i vilken hon bland annat förvarar ytterkläder. Till elevskåpet satt ett lås, tolkar det som ett hänglås, men som senare spårlöst försvunnit. Det nu undrar är dels om skolan har rätt att öppna ett låst elevskåp, dels vem som blir ersättningsskyldig ifall något som förvaras i elevskåpet försvinner.

Innan jag svarar på dina frågor ska det slutligen tilläggas att jag i det följande kommer att utgå från att det är fråga om en kommunal skola och således inte en fristående sådan. Detta då lejonparten av landets grundskolor är kommunala. Går din dotter i en fristående skola får jag be dig att ställa en fråga på nytt.

Har skolan rätt att öppna din dotters elevskåp?
En elev i en kommunal skola är gentemot skolan skyddad mot undersökning som av skolan genomförs av ett slutet förvaringsställe tillhörande eleven (2 kap. 6 § RF). Detta innebär att skolan har inte rätt att genomsöka din dotters elevskåp under förutsättning att elevskåpet kan anses utgöra ett slutet förvaringsställe. Är det däremot så att skåpet inte anses utgöra ett slutet förvaringsutrymme är skolans möjlighet till genomsökning inte lika begränsad.

För att avgöra huruvida elevskåpet utgör ett slutet förvaringsutrymme får man bland annat se till vilka syften elevskåpet har. Syftet med elevskåpet är som du skriver det att fungera som ett förvaringsställe för elevers ytterkläder och väskor. Dessutom används elevskåp, precis som namnet låter, av elever som går på skolan och alltså inte av någon utomstående. Mot bakgrund av dessa förhållanden tillsammans får det anses stå klart att din dotters skåp utgör inte ett slutet förvaringsställe. Därför har skolan som utgångspunkt rätt att genomsöka hennes skåp utan någon vidare medgivande från hennes sida. Jag vill dock tillägga att av integritetsskäl bör skolan understryka för eleverna och föräldrarna att skolan har rätt att öppna skåpen under vissa angivna förutsättningar.

Från nu nämnda utgångspunkt avseende att skolan har rätt att öppna din dotters elevskåp finns det undantag. Ett sådant undantag är att skolan får inte på alldeles diskretionära grunder öppna din dotters  elevskåp. Skolan måste nämligen förhålla sig till kravet på likabehandling. Att öppna elevskåp baserat på exempelvis elevernas kön, etnicitet eller hudfärg är således otillåtet (1 kap  9 § RF). Då inget tyder på att detta är fallet så utgår jag från att undantaget inte är tillämpligt. Med anledning härav har skolan således haft rätt att undersöka din dotters skåp.

Vem är ersättningsskyldig för att något tas ifrån din dotters elevskåp?
Vad gäller din andra fråga avseende vem som är ersättningsskyldig för det fall din dotter blir ur sitt elevskåp bestulen på någon värdesak är frågan delvis komplicerad. Att den som stjäl saken från skåpet är ersättningsskyldig för vad den stjäl får anses uppenbart (8 kap. 1 BrB och 2 kap. 1 § SKL).

Det som däremot är det komplicerade i sammanhanget är ifall den försvunna värdesaken ska läggas skolan till last dvs. ska skolan anses ersättningsskyldig för den. Huruvida så är fallet eller inte torde vara oklart då din dotters skola är ett kommunalt sådant och alltså inte en fristående (jfr 12 kap. 2 § HB).

Får skolan förbjuda användning av lås på skåpen?
Svaret på frågan är jakande då elevskåpet tillhör skolan och alltså inte er.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare