Har en hyresvärd en skyldighet att sätta upp namn på personer som bor i en hyresrätt?

Räknas min sambo som hyresgäst sedan vi flyttat ihop, eller är det bara jag som står på kontraktet som är hyresgäst. Min hyresvärd vägrar sätta upp hennes namn på dörren under förevändningen att det är för mycket administration. Men jag tycker det låter orimligt. Vad gäller här?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är jordabalken (JB) som reglerar frågor om vem som är hyresgäst och vilka skyldigheter en hyresvärd har gentemot sin hyresgäst.

Räknas ens sambo som hyresgäst när bara en av samborna har ingått ett hyresavtal?

Du som hyresgäst och din hyresvärd har ingått ett hyresavtal om att du får bo i lägenheten (12:2 JB). Det betyder att hyresavtalet endast gäller mot dig och att det är du som ansvarar för eventuella skador gentemot din hyresvärd, även om din sambo skulle råka orsaka en skada (12:24 JB).

Om man då har en sambo, så kallar man detta för partiell uthyrning, som man inte behöver ha ett tillstånd till av sin hyresvärd (12:39 1 st. JB). Med andra ord förblir du hyresgäst och din sambo är en inneboende som du ansvarar för.

Har en hyresvärd en skyldighet att sätta upp en inneboendes namn på dörren?

Det finns ingen regel om att en hyresvärd har en skyldighet att sätta upp namn på dörren till sin hyresgäst. Det är därför rättsligt oklart vad som egentligen gäller. Enligt reglerna har dock en hyresvärd en skyldighet att se till att lägenhetens skick är fullt brukbar för dess avsedda ändamål (12:9 1 st. JB). För bostadslägenheter krävs då en minimistandard som är tvingande för hyresvärden att iaktta. Eftersom både du och din sambo bor där permanent behöver ni också kunna få post, vilket kräver ett namn på dörren. Anledningen är annars att lägenheten inte bör kunna ses vara i fullt brukbart skick. Att uppsättningen av namn kan vara administrativt svårt bör inte vara en giltig rättslig ursäkt.

Vad kan man göra om en hyresvärd inte åtgärder ett problem?

Om det är så att lägenheten inte är i fullt brukbart skick, så får man som hyresgäst rätta till bristen på hyresvärdens bekostnad, om hyresvärden inte rättar bristen efter en tillsägelse från hyresgästen (12:11 JB). Dessutom får en hyresgäst begära en skälig nedsättning av hyran och även begära att bristen rättas till genom att ansöka om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden (12:11 och 12:16 2 st. JB). En skälig nedsättning av hyran sätts ned proportionerligt med lägenhetens minskade brukbarhet. Det kan dock vara svårt att bedöma hur mycket bristen kan vara värd i en hyresnedsättning. Innan du agerar måste du alltid först informera din hyresvärd om vilka åtgärder som du tänker begära av din hyresvärd.

Avslutande ord och min rekommendation

Sammanfattningsvis är en sambo som inte står i hyresavtalet en inneboende. Reglerna i svensk hyresrätt säger inget om att en hyresvärd har en skyldighet att lägga upp namn på dörrar till sina hyresgäster. Dock ställer reglerna krav på hyresvärdar att de måste se till att en lägenhets skick är fullt brukbart. När man då bor i en lägenhet är det naturligt att man måste kunna få post, även om man är inneboende. Därför bör hyresvärden även ha en skyldighet att sätta upp namn på personerna som bor i en lägenhet.

Min rekommendation är att du i första hand frågar din hyresvärd om du får sätta upp din sambos namn. Anser hyresvärden att du inte får göra det, så rekommenderar jag att du informerar din hyresvärd om hans eller hennes skyldighet att se till att lägenheten är i fullt brukbart skick och att du har tänkt att antingen åtgärda problemet själv på hyresvärdens bekostnad eller att du tänker ansöka om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. För att göra en ansökan hos hyresnämnden kan du klicka dig vidare här

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare