Har en hyresgäst rätt till ersättningsbostad?

Hyr en lägenhet i Åre. Avtalet är gällande till maj. Pga av en vattenskada kan jag ej bo kvar. Mitt försäkringsbolag betalar för lösöre.

Men vem ska lösa mitt boende ? Då jag har ett avtal kan väl inte bara slänga ut mig utan att lösa ett annat boende istället? Då vattenskadan inte uppkom pga av mig ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga behandlas utifrån 12 kapitlet jordabalken (JB).

Hyresvärden är i princip inte skyldig att ordna en ersättningsbostad. Det finns inget i lagen som förpliktar en hyresvärd att göra så. Dock så har du som du säger rätt att få prisavdrag för den tiden som lägenheten inte går att användas (12 kapitlet 16 § och 12 kapitlet 11 § första stycket tredje punkten).

Då du säger att du inte ens kan bo kvar i lägenheten på grund av vattenskadan så utgår jag från att skadan anses vara av en sådan storlek så att själva lägenheten inte går att användas för dess ändamål. För det har du fått rätt till ersättning (12 kapitlet 10 § första stycket JB) som ditt försäkringsbolag har stått för.

Även om du som hyresgäst inte kan kräva en ersättningslägenhet rekommenderar vi dig att kontakta din hyresvärd för att se om denne kan hjälpa till med att anordna en annan tillfällig bostad. Du kan också vända dig till ditt försäkringsbolag och se om de kan hjälpa dig med ditt ärende.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare