FrågaAVTALSRÄTTAvtal04/01/2022

Har en fullmaktshavare rätt att ta emot en stor summa pengar av sin huvudman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att någon som erhållit ett förordnande av en fullmakt (fullmäktige) har blivit erbjuden pengar av den som ställt ut fullmakten (fullmaktsgivaren).

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för om fullmaktsgivaren får ge fullmäktige pengar.

Din fråga regleras i avtalslagen (Avtl) och gåvolagen (gåvl).

Får fullmaktsgivaren ge fullmäktige pengar?

Utgångspunkten är att privatpersoner får disponera sina pengar hur de vill. Det innebär även att de får ge pengar till vem de vill oavsett deras relation till dem.

Om pengarna är en gåva krävs att det sker frivilligt och att det finns gåvoavsikt (1 § gåvl). Det viktigaste är att dispositionen från fullmaktsgivaren inte föranleds av tvång, oförstånd eller något annat tillstånd som talar emot att överföringen är frivillig (jfr 3 kap. avtl).

En fullmäktige är en typ av syssloman och är därmed berättigad viss ersättning för sitt uppdrag (18 kap. 5 § HB). Om pengarna utgör lön eller arvode för utförande av tjänster kan det innebära att det utgår sociala avgifter på beloppet som ska betalas av fullmaktsgivaren. Dessutom kan det innebära särskilda skattemässiga konsekvenser för fulllmäktige. Det är helt frivilligt huruvida man vill skriva avtal om ersättning till sysslomän och det är inget tvång att någon ska få ersättning för sitt uppdrag.

Slutsats

Utifrån den information du tar upp i din fråga kan jag inte se något hinder till att fullmaktsgivaren ger fullmäktigen pengar. Förutsättningen är att dispositionen sker frivilligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare