Har en bostadsrättsförening rätt att sätta förbud?

Styrelsen i min bostadsrättsförening har i ett informationsbrev meddelat att vi inte får använda små uppblåsbara plaskpoolar för barn ute på föreningens gemensamma gräsplan. De menar att bostadsrättsföreningens styrelse bär ansvaret om något skulle hända. De har också meddelat att vi/våra barn inte får leka med eller använda vatten på annat sätt utomhus på föreningens mark heller. Jag undrar om de har juridisk rätt att förbjuda att vatten eller barnpooler används utomhus på föreningens gemensamma ytor om det är för privat bruk för oss som äger en bostad i föreningen? Det borde vara den som använder vatten/pool som bär ansvaret? Hur kan jag och flera med mig göra om vi vill motsätta oss detta beslut?

Lawline svarar

Hejsan!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du om bostadsrättsföreningen är ansvarig för de eventuella olyckor som kan uppstå i samband med att ha en barnpool på gemensamma ytor i bostadsrättsföreningen, samt om man kan överklaga ett beslut som föreningen tagit.

Bostadsrättsföreningens ansvar
Föreningen skulle kunna bli ansvarig för olyckor som kan tänkas uppstå i samband med barnpool på gården. För att någon ska kunna bli skadeståndsskyldig krävs det enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer att föreningen handlat uppsåtligt eller varit vållande. Bara för att styrelsen tillåter att en barnpool placeras på föreningens mark betyder det inte att föreningen anses vållande till olyckor som sker. Föreningen skulle däremot kunna anses vållande till en olycka om det är de som sätter upp en barnpool på gården och säkerheten kring den är bristfällig. Sedan får man ta hänsyn till att det är bostadsrättsföreningen som har rätt att avgöra större delen av alla frågor som inte är reglerade enligt lag.

Överklaga förenings bestämmelse
Om ni tror att bostadsrättsföreningen fattat ett felaktigt beslut kan ni skriva till styrelsen i bostadsrättsföreningen och begära att få ett svar från dem. Om svaret inte kan accepteras och kan du begära en rättslig prövning av tvisten. I första hand är det hyresnämnden som prövar tvisten. Man kan också begära ett skriftligt utlåtande av bostadsrättsnämnden. Detta förutsätter att tvisten gäller en fråga som bostadsrättsnämnden tar upp samt att även bostadsrättsföreningen är beredd att rätta sig efter den bedömning nämnden kommer fram till.

Sammanfattningsvis
Vad ni kan göra är att höra av er till bostadsföreningens styrelse och ifrågasätta beslutet om poolförbud. Här kan du läsa mer om hyresnämnden och bostadsrättsnämnden, där ni även kan få vidare hjälp i er fråga!

http://www.hyresnamnden.se/Om-Hyresnamnden/
http://www.bostadsrattsnamnden.se/

Hoppas att svaret var till din hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare