Har bröstarvingar rätt till samägd egendom?

Hej,

Har en fråga om arvsrätt. Min pappa har precis gått bort. Han har varit sambo i över 40 år(ej min mamma) . Dom har 3 st bilar ihop som dom har köp tilllsammans.

Bilarna är registrerade på hans sambo.

Vi är fem barn som ärver pappa.

Vad gäller för bilarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen som tillämpas i ditt fall är samägandelagen (1904:48 s.1) (SamägL).

Eftersom ni är fem barn räknas ni som bröstarvingar och kommer ärva er pappa med lika stor lott, enligt 2 kap. 1 § ÄB. Då han ägt bilarna tillsammans med sin sambo så aktualiseras dock regler om samägande i lagen (1904:48 s.1) om samäganderätt. Enligt 1 § SamägL ska din pappa och hans f.d. sambo anses äga bilarna lika mycket, om inte annat kan visas. Ni har alltså rätt till hälften av värdet på bilarna, om inte ni, eller sambon kan bevisa att en av parterna exempelvis betalat större del av bilen/bilarna. Eftersom bilarna är registrerade på er pappas f.d. sambo kan det dock uppkomma vissa bevissvårigheter. Då är det viktigt för er att kunna styrka att er pappa har bidragit ekonomiskt till bilaffärerna. Därför råder jag er att undersöka hur stor del han äger i bilarna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Emil WellanderRådgivare