Har bröstarvingar rätt att få ut sin laglott direkt?

Hej

Jag vill veta om jag är gift och jag dör och jag och min man har 2 barn. Går all min kvarlåtenskap till min man eller mina barn. Såsom jag har förstått det enligt ÄB går halva till min efterlevande make och halva till mina bröstarvingar i och med att dom har laglott. Tex om jag har 100 000 kr och jag dör får min man 50 000 och mina barn delar på 50 000 kr, så har jag förstått det men kan du snälla förklara för mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv regleras som du nämner i ÄB (Ärvdabalk). Hur kvarlåtenskapen fördelas beror på om barnen är era gemensamma eller om det är dina barn från en tidigare relation (så kallade särkullbarn). Jag tolkar din fråga som att barnen är era gemensamma barn.

Barnen är mycket riktigt dina bröstarvingar men de har inte laglig rätt att få ut sin laglott direkt vid din död. Den efterlevande maken (din man) ärver barnens del med fri förfoganderätt vilket innebär att din man får använda och spendera pengarna som han vill men han får inte ge bort pengarna som gåva, 3 kap. 1 § ÄB.

Om barnen hade varit särkullbarn hade de haft rätt att få ut sin laglott direkt vid din död (så som du säger). Om du skulle upprätta ett testamente som säger att barnen ska få ut sin laglott direkt vid din död gäller dock testamentet före reglerna i ÄB. Ni kan självklart även bestämma att barnen ska få ut sitt arv direkt men det finns alltså ingen lagstadgad rätt för barnen att få ut arvet direkt. Istället har de efterarvsrätt när din man avlider.

Hoppas att du fick din fråga besvarad, tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare