Har bostadsrättsföreningen rätt att ha huvudnycklar?

Hej! Bostadsrättsföreningen jag bor i har postboxar.

Är det verkligen lagligt att styrelsen har huvudnycklar?till boxarna.

Tycker det strider mot integriteten.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Regler kring bostadsrättsföreningar finns i Bostadsrättslagen (BRL) och i bostadsrättsföreningens egna stadga.

I BRL finns det ingen regel som reglerar huruvida en förening har rätt till en huvudnyckel till postboxar eller inte. Det betyder att man behöver vända sig till stadgan för att kontrollera det.

Huvudregeln bör vara att det är okej att de har en extra nyckel till både postboxar och även till lägenhetsdörren OM det står skrivet att föreningen ska ha rätt till det i stadgan! Om det inte står reglerat skulle du kunna invända med att det är integritetskränkande och nå framgång med det. Det lär bli svårt att försöka argumentera om integriteten om det är så att det står reglerat i stadgan, i och med att man godkänner den när man går med i en förening. Med det sagt finns det alltid möjlighet att ändå försöka driva sin fråga i föreningen och försöka få till en ändring om det är så att det är reglerat.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare