Har barnet danskt medborgarskap?

Har ett barn som är född 2015 före 1/4 automatiskt dubbla medborgarskap? Mamma svensk och pappa dansk

De bor i Sverige och var inte gifta då barnet föddes och är nu skilda.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först gå igenom det svenska medborgarskapet, för att sedan gå in på det danska medborgarskapet.

Har barnet svenskt medborgarskap?

Barnet får alltid svenskt medborgarskap om mamman är svensk medborgare (2 § lag [2001:82] om svenskt medborgarskap). Det innebär att barnet är svensk medborgare.

Har barnet danskt medborgarskap?

Enligt nu gällande dansk lagstiftning skulle barnet fått danskt medborgarskap då pappan är dansk medborgare (se här). Denna lag trädde i kraft 1 juli 2014 och gällde fram till det datum du efterfrågar (1 april 2015). Barnet skulle alltså kunna ha danskt medborgarskap enligt denna bestämmelsen.

Mellan 1 februari 1999 och 30 juni 2014 gällde att barnet, om föräldrarna var ogifta och endast pappan var dansk medborgare, fick danskt medborgarskap endast om det föddes i Danmark. Föddes barnet i Sverige fick barnet således inte danskt medborgarskap vid födseln. Om föräldrarna gifte sig innan barnet fyllde 18 år (och sedan skiljde sig) förvärvade dock barnet danskt medborgarskap vid giftermålet (se då gällande lag här). Jag hittade dessutom ett enkelt dokument från det danska utlännings- och integrationsmyndigheten som förklarar den danska lagstiftningen på ett tydligt sätt som du kan använda dig utav. Du hittar det dokumentet här.

Kan man ha dubbelt medborgarskap?

Barnet kan ha dubbelt medborgarskap då både Danmark och Sverige tillåter detta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare