FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt01/05/2018

Har barn rätt till umgänge med far/morföräldrar?

Hej, jag har en liten undrar om man kan förbjuda umgänge barnbarn/mor-farförälder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du som förälder får hindra dina eller barnets fars föräldrar från att träffa ditt barn. Din fråga aktualiserar huvudsakligen föräldrabalken (FB).

Barnets rätt till umgänge med sina föräldrar, som följer av 6 kap. 15 § FB, är den vanligast aktualiserade umgängesrätten. Av 6 kap. 15 a § FB framgår dock att socialnämnden kan väcka talan om att domstol ska förordna om umgängesrätt för far/morföräldrar. Socialnämnden kommer dock beakta barnets behov, så om umgänge med far/morföräldrar bedöms skadligt för barnet kommer socialnämnden självklart inte väcka talan om detta. Socialnämnden är förstås inte heller insatt i sådana privata frågor, så enligt min uppfattning krävs i princip att den som vill få umgänge med barnet upplyser socialnämnden om förhållandet för att detta ska aktualiseras.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare