FrågaEKONOMIÖvrigt27/11/2019

Har banken rätt att fråga om alla pengar på mitt sparkonto?

Hej

Jag har haft ett lån hos en bank på ca hundratusen och ringde dem för att lösa lånet . De ville ha då underlag på varifrån jag fått pengarna ifrån som jag ska lösa lånet med . Så jag skickade mitt kontoutdrag på mitt sparkonto som jag är kund hos en annan bank . Denna bank som jag har lån hos börjar nu ifrågasätta mitt sparande som är på ca tre hundra tusen kronor och vill ha underlag på mina insättningar osv .

Min fråga är har denna bank verkligen rätt att ställa o kräva alla dessa frågor ovh begär à underlag för pengar de inte har med att göra ..."" jag har skickat underlag för de 100 000kr jag ska lösa mitt lån med men HAR de rätt att kräva underlag på mina resterande pengarna som är hos en annan ban.

Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Av din fråga framgår att du haft ett lån hos en bank på 100 000 kronor som du nu vill betala tillbaka och banken kräver underlag och information gällande vad pengarna kommer ifrån. De ställer även frågor kring dina övriga pengar på sparkontot. Frågan om banken har rätt att ställa frågor och begära in underlag om pengarna på ditt konto regleras i penningtvättslagen.

Vad säger lagen?

Penningtvättslagens syfte är att anpassa den svenska lagstiftningen till EU:s regelverk och är baserad på EU:s fjärde penningtvättsdirektiv. Lagen innebär höga krav på banken att inhämta uppgifter från sina kunder. Som ett led av detta använder bankerna sig av ett - Know your customer – system i sitt arbetet för att motverka penningtvätt samt finansiering av terrorism.

Definitionen av penningtvätt är tillgångar som härrör sig från brott eller alternativt brottslig verksamhet och det kan vara både pengar som annan egendom (6 § penningtvättslagen). Finansiering av terrorism definieras som insamling, tillhandahållande eller mottagande av såväl pengar som annan egendom där syftet är att egendomen ska användas till terrorism eller med vetskap om att den är avsedd att användas till terrorism (7 § penningtvättslagen)

Varför frågar banken om information?

Bankerna har enligt penningtvättslagen krav på att inhämta uppgifter om hur de produkter som banken tillhandahåller kan utnyttjas för penningtvätt alternativt finansiering av terrorism samt hur omfattande risken är för det förutnämnda (2 kap. 1 § 1 st.) Detta är ett långtgående krav och kan alltså ge dem rätt att fråga om de övriga pengarna på ditt sparkonto.

Vad händer om jag vägrar att besvara frågorna?

Banken kan riskera omfattande sanktioner om verksamheten har kunder som vägrar svara på deras kundkännedomsfrågor. Banken har rätt att avluta allt ditt engagemang hos dem om du vägrar att besvara frågorna om kundkännedom vilket innebär att till exempel både ditt kort och konto avslutas.

Sammanfattning

Banken har rätt att fråga om dina övriga pengar på sparkontot eftersom penningtvättslagen innebär långtgående skyldigheter för dem. Att byta bank är inte ett sätt att undgå frågorna då samtliga banker omfattas av lagen.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Emil BengtssonRådgivare